Een goede contactpagina is belangrijk voor een site.

Snel contact via de contactpagina.

Een goede contactpagina is altijd nodig!

De contactpagina is ook een van de belangrijker pagina’s van een website of webshop. Het doel is duidelijk. Via deze gegevens krijg je snel contact met bestaande of nieuwe (toekomstige) klanten. Om een goede contactpagina te krijgen, hou je best rekening met een aantal zaken.

Waarom is een contactpagina belangrijk?

De contactpagina van een site is de plaats waar alle gegevens staan om met iemand in contact te komen. Deze is zo universeel ingeburgerd dat iedereen spontaan hier naar kijkt op een site. Bovendien wordt het internet steeds vaker gebruikt om gegevens over een persoon of bedrijf op te zoeken. Het gaat sneller dan met een gewone telefoonboek. En voor informatie vindt je er meestal snel een aantal goede opties. Het is dus belangrijk dat er effectief een contactpagina is.

Welke informatie bevat een goede contactpagina?

Vooreerst moet alle primaire informatie van een zaak hier vermeld staan. Dit zijn de algemene gegevens die je typeren als bedrijf of zelfstandige:

  • Naam en evt. rechtsvorm
  • Adres
  • E-mailadres (website-adres is overbodig want men bevindt zich op je site)
  • Een duidelijk plannetje waar je gevestigd bent
  • BTW nummer
  • Evt. gegevens over vestigingen / contactpersonen / afdelingen / … bij grotere zaken.

Vermeld je een e-mailadres, zorg dan dat er een link achter zit zodat het eigen e-mailprogramma automatisch opent als men hier op klikt en je mailadres reeds netjes ingevuld is. Veel mensen verkiezen deze vorm omdat ze zo een kopie van hun bericht op hun eigen computer bewaren.

Deze primaire bedrijfsgegevens kunnen verder nog worden aangevuld met een aantal bijkomende zaken:

  • Foto van je bedrijf of van jezelf.
  • Extra links zoals b.v. Facebook, Linkedin, Twitter, …
  • Mogelijkheid om in te schrijven op je nieuwsbrief.
  • Doorlinks naar nevenwebsites, een blog die je onderhoudt, enz.
  • Een apart e-mailformulier.

Plaats je, naast de e-maillink, een apart e-mailformulier op je contactpagina dan hou je dit best zo klantvriendelijk mogelijk. Vraag enkel de informatie die je nodig hebt. Naam en e-mailadres (en evt. telefoon) volstaan meestal om in contact te komen. Maar zorg wel dat degene die je via zo’n formulier contacteert ook weet dat het bericht goed verstuurd is en dat je zo snel mogelijk terug contact opneemt.

Vijf tips voor een goede contactpagina.

Een goede contactpagina zorgt er voor dat men snel en gemakkelijk met je in contact komt. Dit is een eenvoudige manier om nieuwe klanten te werven. Maar het bewijst eveneens dat er echte mensen of een bestaand bedrijf achter een website of webshop zit. Daarom hou je best rekening met volgende tips.

  • Zorg dat je contactpagina altijd bereikbaar blijft, ongeacht waar men zich bevindt op je site. Daarom wordt dit meestal opgenomen in de hoofdnavigatie van een website of webshop.
  • Noem de contactpagina “Contact“. Dat is nl. wat het is en de meeste mensen zoeken hier automatisch naar op een site. Bovendien is voor de mensen dan meteen duidelijk wat er op deze pagina zal te vinden zijn.
  • Zet alle contactgegevens samen op deze site. Vermijd dus dat je verschillende links hebt voor routeplan, contactformulier, bedrijfsgegevens, …
  • Maak het de mensen zo eenvoudig mogelijk om met je in contact te komen. Vraag enkel om gegevens in te geven die er toe doen. Zijn er verschillende afdelingen of producten of artikelgroepen, dan kan je wel een meerkeuzeveld gebruiken. Zo wordt sneller duidelijk voor wie het bericht bestemd is.
  • Zorg tenslotte dat de klant een bevestiging krijgt dat zijn bericht goed verstuurd of ontvangen is. En behandel consequent en snel alle berichten die je via de contactpagina van je website of webshop ontvangt.

Besluit.

Een goede contactpagina is een van de belangrijker pagina’s van je site. Goede communicatie loont steeds en leidt tot tevreden klanten, meer omzet en minder problemen. Hou daarom zeker rekening met goede tips voor een klantvriendelijke contactpagina.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s