Vijf eenvoudige tips voor een succesvolle e-nieuwsbrief.

Vijf tips voor een klantvriendelijke nieuwsbrief.

Vijf tips voor een klantvriendelijke nieuwsbrief.

Met een eigen nieuwsbrief bereik je rechtstreeks potentiële klanten / kopers. De verwachtingen zijn meestal hoog gespannen. Maar niet alle nieuwsbrieven halen een goed resultaat. Het succes is van een aantal factoren afhankelijk. Toch heb je meer kans om goed te scoren met de volgende vijf eenvoudige tips.

Waar moet je zeker op letten bij een e-nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is altijd (een beetje) reclame. Je communiceert rechtstreeks (one to one) met een fysieke persoon. En iedereen is in de grond nieuwsgierig naar elk bericht dat in zijn mailbox terechtkomt. Bovendien heeft niemand tijd op het internet. Let er dus goed op dat je klaar en duidelijk, en met zo weinig mogelijk woorden, zegt wat je te zeggen hebt. Degene die je nieuwsbrief krijgt, moet (wil) direct kunnen oordelen of je aanbod interessant is of niet.

Het doel van een nieuwsbrief is altijd “verkopen” in de ruime zin van het woord. En dat weet je klant, bewust of onbewust, ook goed. Vergeet daarom nooit om de geadresseerde te vragen om te reageren en om precies te zeggen wat hij daarvoor moet doen. Wees commercieel duidelijk. Gebruik hiervoor de volgende vijf eenvoudige tips voor succes.

1. Formuleer je aanbod zo concreet mogelijk.

Dat kan best al door in het onderwerp of in de titel de essentie van de actie in een zin weer te geven. B.v. “Tijdelijke actie: een professionele website met -20 % korting.” Daar onder kan een treffend campagnebeeld worden verwerkt in combinatie met de korte details van de promotie. Best geef je alles gerubriceerd weer zodat de klant de verschillende zaken in een oogopslag ziet. Je kan dus perfect werken met titels, opsommingen, kleuren enz. Waak er wel op dat de stijl van je nieuwsbrief bij je zaak blijft passen.

Heb je meerdere zaken aan te kondigen, dan zorg je dat deze duidelijk afgescheiden naar voor komen. Vermijd dat de klanten moeten zoeken waar het aanbod precies staat dat hen interesseert. En beperkt het aantal verschillende onderwerpen tot maximaal drie per nieuwsbrief.

2. Verwerk een aantal links naar je website.

Een e-nieuwsbrief wordt opgemaakt en uitgestuurd. Het is leuk en goed voor de prestaties van je website als zoveel mogelijk mensen ook eens naar je website komt kijken. Maak het hen dus zo gemakkelijk mogelijk door een aantal aanklikbare velden op te nemen in je nieuwsbrief. Automatisch zal de bezoekersstatistiek van je site omhoog schieten. Maar nog belangrijker is dat elke nieuwe bezoeker een aantal pagina’s van je website zal bekijken vooraleer weg te klikken.

3. Beschrijf je actie in detail op een speciale webpagina.

Een goede nieuwsbrief is kort, strak gestructureerd en overzichtelijk opgemaakt. Om de actie haarfijn en uitgebreid uit te leggen, gebruik je best een (paar) aparte actiepagina’s die je toevoegt aan je website. Hier kun je de ruime voordelen opsommen, getuigenissen verwerken, een aantal detailfoto’s plaatsen, …

Het voordeel is dat de mensen die naar deze actiepagina’s klikken werkelijk interesse hebben. Ze zijn dus bereid om nauwkeurig je aanbod te bekijken en om hier de nodige tijd voor vrij te maken. Ook kun je zelf deze webpagina’s gebruiken om de actie aan nieuwe klanten uit te leggen. Telefonisch bijvoorbeeld, maar ook aan de klantendesk of aan je bureau.

4. Beperk de duur van het aanbod.

Een van de troeven van een actie is dat er gedurende een beperkte tijd een voordeel kan bekomen worden voor wie reageert. En precies die beperkte duur motiveert sterk de klanten om nu een bestelling te plaatsen. Het wacht-niet-tot-het-te-laat-is principe, als het ware. Deze beperkte duur, in combinatie met het voordeel, is dus een van de sterkste troeven van een actie. Zorg er dan ook voor dat dit duidelijk en prominent vermeld wordt.

5. Plaats een reclameblok voor andere producten of diensten.

Er zijn een aantal hulpmiddelen om een paar extra producten te promoten zonder dat het afbreuk doet aan de commerciële waarde van een goede nieuwsbrief. Op de nieuwsbrief zelf kan je onderaan een reclamekader of reclamebox plaatsen voor een aantal producten. Of je verwerkt in de promotiepagina’s van de website een banner of een rubriek van gerelateerde producten aan de actie. Vergeet niet om steeds de juiste links op te nemen voor het doorklikken.

Een goede commerciële nieuwsbrief opmaken vergt kennis van zaken. Een goed concept oogt zowel eenvoudig, duidelijk en past bij de stijl van je zaak of actie. Als er zaken niet in overeenstemming zijn met elkaar zal je nieuwsbrief minder goed aanslaan bij de prospecten en klanten. Daarom is het nagenoeg altijd een goed idee om de opmaak en uitwerking toe te vertrouwen aan een professionele partner.

Wil je zelf ook promotie voeren met een goede nieuwsbrief. Neem gerust en vrijblijvend met ons contact voor leuke ideeën, toffe concepten en een professionele uitvoering.

Gerelateerde artikels:
“Tips voor een goede nieuwsbrief (1)”
“Tips voor een goede nieuwsbrief (2)”
“Goede tips om e-mailadressen te verzamelen”
“Een nieuwsbrief sturen? Hoe krijg je adressen?”
“Hoe kom ik aan e-mailadressen”
“De voordelen van een eigen e-nieuwsbrief”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s