Het geheim van een efficiënte Google reclame.

Relevantie: sleutelwoord voor Google AdwordsElke dag gebruiken miljoenen mensen in België de zoekmachines om zaken op te zoeken via het internet. Onderzoek wijst uit dat men dit hoofdzakelijk doet om informatie te bekomen over producten, diensten of bedrijven. Deze inlichtingen zoekt men dan nog voornamelijk op het moment dat men ze werkelijk nodig heeft. Daarom is SEA (search engine advertising), ook adverteren naast de zoekresultaten genoemd, een heel doeltreffend reclamemiddel.

Waarom meeste resultaat met Google Advertenties.

Van alle zoekopdrachten in België maakt ruim 93 procent gebruik van de zoekmachine Google, die daardoor onbetwistbaar de marktleider is. Het succes van Google wordt verklaard door het relevantie principe. Google streeft er naar om steeds die informatie te tonen die het best een antwoord geeft op de opgegeven zoekcriteria. Bovendien doet zij dit zo snel, duidelijk en overzichtelijk mogelijk.

Google neemt deze dominante positie reeds jaren in op wereldvlak. Dit komt doordat zij dagelijks blijft verder werken om haar zoektechnologie te verbeteren en performant te houden. Door continue kleine aanpassingen en verbeteringen maakt zij trucage quasi onmogelijk en zorgt zij dat de relevantie op peil blijft. Daardoor blijft Google de behaalde voorsprong behouden.

Waarom het beste resultaat met Google Adwords.

Om klanten te werven is het belangrijk om ze in een zo vroeg mogelijk stadium aan te spreken. Opzoekingen op het internet is nu de eerste informatiebron bij de mensen. Daarom haal je het beste resultaat uit een advertentie als deze verschijnt naast of boven zoekresultaten. Dit komt omdat precies dan de mensen op zoek zijn naar informatie over je producten of diensten. Doordat zowel de Google zoekrobot als Adwords met zoekwoorden werken, kunnen we er voor zorgen dat je advertenties worden vertoond zodra je (potentiële) klanten op Google beginnen zoeken naar je producten of diensten.

Relevantie, het geheim van een efficiënte Google reclame.

Via een aangepaste reclametekst en een uitgekiende zoekwoordenlijst zorg je er voor dat je advertentie verschijnt als een Google gebruiker een van de gekozen zoekwoorden intypt. Via beide criteria zorg je er ook voor dat je de juiste doelgroep bereikt. Met verschillende advertentieteksten kun je ook verschillende doelgroepen afbakenen. Door een juiste opbouw vermijd je dat je online reclame verschijnt bij de verkeerde mensen.

Betaal enkel voor een werkelijk geïnteresseerde.

Met Google Adwords betaal je enkel als iemand je advertentie aanklikt. Dan komt deze persoon automatisch op je eigen website terecht en ziet daar je aanbod. Je betaalt dus niet voor het aantal vertoningen van je reclame. Dit kun je gemakkelijk zelf controleren. Als je aan Google voor 150 kliks betaalt, dan moet je deze extra 150 bezoekers ook terugvinden in het statistiekprogramma van je website.

Bovendien bepaal je zelf hoeveel je wilt betalen per klik, wat het maximum bedrag is per dag (maand) dat je wilt spenderen, wanneer en waar je advertenties mogen verschijnen, wanneer ze moeten stoppen, enz. Het is dus een heel flexibel en klantgericht advertentiemedium.

Betaal minder voor een hogere positie op Google.

Er zijn twee elementen die de werkelijke kost van een Google Adwordscampagne bepalen: de kostprijs per klik (PPK) en de kwaliteitsscore (KS) van je advertentie. De plaats waar je Adwords advertentie wordt weergegeven wordt bepaald door de combinatie van beide. De kwaliteitsscore wordt o.a. bepaald door de klikfrequentie die je advertentie behaalt. M.a.w. hoe groter het percentage kliks de vertoningen opleveren, hoe hoger de kwaliteitsscore.

Het bedrag per klik dat je biedt is dus niet doorslaggevend. Je kwaliteitsscore is even belangrijk. Met dit systeem zorgt Google er voor dat de relevantste advertenties beloond worden door een hoge plaats naast de zoekresultaten.

Een voorbeeld.

Adverteerder A biedt EUR 0,65 per klik (PPK). De advertentie heeft een KS van 1,0 procent.
Adverteerder B biedt EUR 0,40 per klik (PPK). De advertentie heeft een KS van 1,8 procent.

De advertenties van A behalen een ranking van 0,65 (0,65 x 1,0 %) en komen op positie 2.
De advertenties van B behalen een ranking van 0,72 (0,40 x 1,8 %) en komen op positie 1.

Zo zie je dat adverteerder B met een lagere prijs per klik toch hoger wordt weergegeven bij de zoekresultaten.

Besluit.

Met Google Adwords reclame betaal je alleen als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. Dit is automatisch een goedkope, effectieve manier om in contact te komen met (potentiële) klanten. Je hebt er wel baat bij om je Google campagnes zo relevant mogelijk te laten ontwerpen. Door gebruik van de kwaliteitsscore kun je met een lager prijs per klik toch bovenaan de zoekresultaten vermeld worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s