Hoe kun je spam vermijden?

Beveiligen tegen spam is eenvoudig.

Beveiligen tegen spam is eenvoudig.

Doordat informatie via het world wide web overal te zien is, betekent dit internet een fantastisch promotie-medium. Reclame, in casu direct mailing, via het web is aan strikte regels gebonden. Maar niet iedereen houdt zich er aan. Vaak sturen bedrijven, organisaties of malafide groepen ongevraagd en ongewild e-mails rond. En dan kom je al snel op het domein van de spam. Hier volgen enkele eenvoudige tips om je computer tegen spam te beveiligen.

Wat is spam?

Van Dale definieert spam als ongevraagde e-mails of sms’jes, vaak met reclame. Een andere definitie spreekt van ongevraagde post of reclame (ook orec genaamd) of e-mail die op grote schaal en ongevraagd wordt verstuurd.

Hiermee wordt de essentie van spam alvast duidelijk. Ze zijn ongevraagd en worden massaal (geautomatiseerd) verstuurd. Het hoeft dus niet noodzakelijk platte reclame te zijn. De informatie kan best interessant zijn voor bepaalde doelgroepen. Maar toch hangt er een gevoel van ergernis vast bij de meeste mensen van wie hun postbus regelmatig overstelpt worden door spamberichten.

Wat kun je doen om spam te vermijden?

Niet alle oplossingen kosten veel geld. Een paar eenvoudige, praktische ingrepen volstaan vaak om het grootste deel van de ongevraagde post te weren.

1. Laat je e-mailadres niet overal achter.

Wees voorzichtig met het gebruik en de verspreiding van je e-mail adres. Hoe minder je het doorgeeft, in het bijzonder op het Web, hoe kleiner de kans is dat jespam zult ontvangen.

Natuurlijk komt je e-mailadres op bepaalde plaatsen vrij voor. Denk maar aan de wettelijke vermeldingen op je website als je aan online verkoop doet. Of gewoon bij je bedrijfsgegevens. Zorg er voor dat de mensen wat moeite moeten doen om je e-mailadres te vinden op je site. Haal het weg van de homepagina en laat de mensen een paar keer klikken vooraleer het te voorschijn komt. Want wie je echt wil bereiken, doet graag een beetje moeite daar voor.

Laat mensen via je website reageren door een berichtenbox in te vullen. Zo doe je ze toekomen zonder dat de correspondent precies weet wat je precies mailadres is en kun je via deze weg ook niet op groepmail-lijsten terecht komen. Zijn het boodschappen die voor jou interessant zijn, dan antwoord je natuurlijk persoonlijk. Dan krijgt de geadresseerde natuurlijk wel je e-mailadres.

2. Beantwoord enkel betrouwbare e-mails.

Beantwoord geen e-mails waarvan de oorsprong of de verzender je twijfelachtig lijkt. Gebruik hier het simpele principe dat wat je niet gevraagd hebt niet van jou van belang is en wie je niet kent ook geen antwoord hoeft. Spammers weten immers dat wie reageert ook effectief het bericht heeft gekregen en gelezen. Vaak volstaat het om alle ongevraagde berichten een aantal keren simpelweg in de prullenmand te kieperen om de spam te laten opdrogen.

3. Gebruik een inventief e-mailadres.

De meeste webeigenaars gebruiken een algemeen e-mailadres dat begint met info@, administratie@, contact@, enz. Dat weet iedereen die een beetje met het internet werkt. Kent men het e-mailadres niet, dan is het eenvoudig om zo’n algemeen voorvoegsel voor de domeinnaam te zetten. In meer dan 80 procent komen de mails inderdaad terecht. Er bestaan ook webprogramma’s die automatisch e-mailadressen samenstellen op deze basis.

Het is dus een goed idee om wat creatief te zijn met je algemeen e-mailadres. Voor een winkel kan je net evengoed shop@ gebruiken, of ideetjes@. Bedrijven kunnen b.v. vraag@ of wat@ instellen. Dat is veel minder evident en beveiligt je inbox vrij doeltreffend omdat het niet voor de hand liggend is. Zorg er dus voor dat de mensen met wie je in contact wilt staan, je e-mailadres moeten krijgen en niet gemakkelijk kunnen raden.

4. Camoufleer je e-mailadres.

Als je je e-mail adres publiceert op een website, camoufleer het dan, bijvoorbeeld door de “@” te vervangen door “at”. Je adresnaam@bedrijf.be wordt dan naam(at)bedrijf.be. Je kunt ookspaties toevoegen net voor of na de @. Dat zorgt ook voor foutboodschappen bij e-mailautomators.

Nog een vaak gebruikte techniek is om een controlewoord te laten invullen vooraleer je e-mailadres te voorschijn komt. Dat gebeurt vaak vooraleer je een bericht met een berichtenbox kan versturen. Maar je kan dit net evengoed doen als vooraleer je je mailadres toont. Even effectief en automatische programma’s kunnen hier geen weg mee.

5. Gebruik degelijke beschermingsprogramma’s.

Laat niet eender wat op je computer binnenkomen. Bescherm hem door filters te gebruiken. Installeer een Firewall (software dat je computer beschermt tegen indringers via het internet) en een anti-virus programma. En gebruik de functies van uw e-mailprogramma of computersoftware. Vergeet ook niet je software (systeemsoftware inbegrepen) regelmatig te updaten zodat deze doeltreffend en up-to-date blijft.

Hou hier ook rekening mee bij het kiezen van een hostingfirma voor je website. De betere webhosters, b.v. SiteHosting te Merelbeke, beveiligen hun eigen internet- en mailservers immers goed met programma’s die malaware, spam of hackers tegenhouden. Dat is een eerste buffer die je gebruikt om de grootste hoop storende boodschappen te filteren voordat ze je inbox bereiken.

En vertrouw niet echt de “gratis” beveiligingsprogramma’s die je her en der vindt. Ofwel bieden ze slechts een beperkte bescherming of ze lopen wat achter in het beveiligen van de nieuwste virussen. Of heel erg, het kunnen zelfs placebo beveiligingsprogramma’s zijn van malafide bedrijven die zo op je computer kunnen binnen geraken.

Besluit.

Het beveiligen van je e-mailadres en het vrijwaren van je inbox tegen spamberichten hoeft niet steeds erg duur te zijn. Door een aantal eenvoudige, praktische richtlijnen toe te passen voorkom je massale spam en hou je de instroom van ongevraagde mails beperkt.

Plaats een reactie