Hoe kan e-commerce je rentabiliteit verbeteren?

Met e-commerce verhoogt je rentabiliteit.

Met e-commerce verhoogt je rentabiliteit.

E-commerce of online verkopen, iedereen weet onderhand dat je daarmee goederen of diensten verkoopt via het internet. Omzet realiseren dus. Maar het is minder bekend dat je met een goede webshop ook het bedrijfsresultaat en de rentabiliteit van je zaak gevoelig kan verhogen. Hoe doe je dat?

E-commerce is meer dan online verkopen.

Verkoop via het internet, of verkoop op afstand, slaat op het eerste zicht op een paar eenvoudige handelingen. De koper bestelt en betaalt. De verkoper levert. Maar er is meer. Online verkopen behelst ook een ganse procedure die gevolgd wordt. En precies deze procedure zorgt er voor dat een gans deel van het bedrijfsproces geautomatiseerd wordt. Dat geldt zowel voor grote ondernemingen als voor kleinere KMO’s, winkels of detailzaken. Er zijn vijf grote voordelen voor een zaak en het leuke is dat je ze quasi gratis bij een webshop toe krijgt.

Hoe verhoog je je rentabiliteit met een online shop?

1. De snelheid van handelen verhoogt.

Verkoop via het internet gebeurt online, dus in de huidige tijd. Bovendien kunnen je klanten overal en altijd je zaak bereiken. En wat nu bestelt wordt, is nu ook uit je verkoopbare voorraad verdwenen. Doordat je ten alle tijde over correcte, betrouwbare gegevens beschikt en doordat alle acties direct worden verwerkt, verhoogt de snelheid van zakendoen automatisch. En deze snelheid, gekoppeld aan de efficiency, maakt dat je rentabiliteit verhoogt.

2. Zekerheid en betrouwbaarheid stimuleren de resultaten.

Deze veiligheid van handelen telt voor beide kanten van het zakenproces. Doordat de kopers zeker zijn dat de zaken die ze bestellen beschikbaar zijn, komen ze sneller in het bezit ervan. Ze verliezen geen tijd met uitgeputte artikels of afgeschafte diensten. Bovendien genieten ze ook wettelijk van een garantie van 7 dagen op hun online aankopen. Maar ook de verkoper is zeker dat de bestelde goederen zullen betaald worden. Daarvoor werkt de online verkoop met veilige betaalplatforms zoals b.v. Ogone.

Doordat foute of vergeefse handelingen worden vermeden, verhoogt de rentabiliteit van je zaak automatisch door het gebruik van een goede online shop.

3. Het ganse verkoopproces wordt geïnformatiseerd en gestroomlijnd.

Een goed e-commerceprogramma zorgt er voor dat gans het bedrijfsproces strikt volgens geijkte regels en procedures verloopt. En dit verkoopproces is meer dan een product uit de rekken halen en opsturen. Een uitgebreide backoffice laat toe om ook de aankopen te beheren en de promoties goed te plannen. Door het e-commerceprogramma goed te gebruiken kunnen meerdere medewerkers heel efficiënt hun werk doen. Iedereen blijft altijd op de hoogte van beschikbare voorraad, planning, geplaatste bestellingen, klaarstaande leveringen, enz. Zelfs opmerkingen en klachten zijn voor iedereen te consulteren. Deze tijdwinst en de grote informatiekracht van een goed e-commerceprogramma zorgt automatisch voor een grotere rentabiliteit.

4. Betere controle en opvolging verbeteren de bedrijfsvoering.

E-commerce is een sterk, geïntegreerd bedrijfsprogramma waar alle stappen van het verkoopproces zichtbaar en controleerbaar zijn. Daardoor zie je heel snel hoe ver een opdracht staat, waar er vertraging dreigt, waar de probleempunten zitten, enz. Door regelmatig naar het controlepaneel te kijken kun je snel tussenkomen en bijsturen. Dat is handig voor je medewerkers die zo hun job beter en efficiënter kunnen uitvoeren. Maar ook als zaakvoerder haal je hier voordeel uit. Je hebt nl. een heel accuraat en betrouwbaar controlemiddel in handen. En door deze sterke controle- en opvolgingsmogelijkheid verhoogt de rentabiliteit automatisch met een online programma automatisch.

5. Betere serviceverlening leidt tot meer klanten en meer orders.

Met een goed e-commerceprogramma kan iedereen sneller en efficiënter zijn job doen. Doordat alle gegevens permanent up-to-date zijn, verhoogt het serviceniveau voor je klanten gevoelig. Er wordt weinig tijd meer verloren met voorbereidingen of met opzoekingen. Alle informatie is permanent en voor iedereen beschikbaar. Daardoor worden je klanten sneller geholpen, verminderen fouten en klachten, en krijg je sneller het geld op je bankrekening. Een goed e-commerceprogramma zorgt dus automatisch voor een hogere rentabiliteit voor gans je bedrijf.

Hoe kun je zelf je bedrijfsresultaten verbeteren?

Hierboven zagen we hoe een goed e-commerceprogramma automatisch je rentabiliteit verbetert. Maar je moet natuurlijk wel een handje helpen Er zijn drie cruciale zaken die je in het oog moet houden en waar je voortdurend moet aan werken:

a) Betrek je personeel constant bij de werking.

Geef hen van bij het begin goede informatie over de mogelijkheden van het programma en over de manier waarop jij wilt dat er mee gewerkt wordt. Spreek met hen door hoe zij het online programma moeten gebruiken voor hun werk. Vraag hen regelmatig om hun mening en om feedback. Doe dan ook iets met hun goede ideeën en blijf hen op de hoogte houden hierover.

b) Hou strikt de kosten in het oog.

Tijdelijke kortingen die na afsluiting nog een tijdje verder worden gefactureerd. Afgelopen acties die een paar weken te lang actief blijven. Dat alles kost je geld. Met een degelijk dashboard controleer je snel de instellingen van de financiële boordtabel. Kijk regelmatig na of alle kostenposten correct staan.

c) Waak over de snelheid van uitvoering.

Een goede backoffice van een e-commerceprogramma toont permanent de voorraad, de bestellingen en de leveringen. Waak er over dat order snel in het vak “geleverd” terecht komen en dus niet blijven hangen. Met een goede dashboardfunctie krijg je deze vitale informatie in een oogopslag. Controleer ze regelmatig en kom snel tussen als het nodig is.

Als je deze drie zaken constant in het oog houdt hou je je zaak efficiënt en op tempo. Zorg er voor dat je mensen weten dat je dit controleert. Dat houdt hen zelf scherp. En communiceer snel en goed met je medewerkers. Zo blijf je hen op een positieve manier bij je zaak betrekken om hen te motiveren en te stimuleren, om problemen of misverstanden op te lossen en om alle neuzen in dezelfde richting te zetten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s