Welke eigenschappen heeft een goede website?

Met een goede website onderscheid je je van de massa. Enkele tips.

Met een goede website onderscheid je je van de massa. Enkele tips.

Steeds meer indicatoren geven aan dat het einde van de krimpende economie in zicht komt. Bijna dagelijks zien we artikels die betere resultaten aangeven in diverse kernsectoren. Beetje bij beetje merken ook KMO’s en zelfstandigen verhoogde interesse bij consumenten. Dat is een ideaal moment om je website onder handen te nemen. Maar waarom heb je eigenlijk een goede website nodig?

Voordelen van een goede website.

Het onbetwistbare voordeel van een goede website is de mogelijkheid om zaak (jezelf) permanent te promoten op een platform (internet) dat wereldwijd toegankelijk is. Een mondvol om te zeggen dat de informatie over jezelf constant te vinden is, door iedereen die er interesse voor heeft en waar men zich ook bevindt. Vrij weinig restricties, zou je zo op het eerste zicht denken.

Toch zijn er een aantal restricties die maken dat “de wereld” niet automatisch je speeltuin is. Vooreerst is er de taalbarrière. Een website die enkel in het Nederlands is opgemaakt, is vrij onverstaanbaar voor de gemiddelde Engelsman, Fransman, Rus, … Ook op het vlak van infrastructuur ben je afhankelijk van de beschikbaarheid van internet, de soort aansluitingen (kabel, inbelverbinding, …) dus. En sommige delen van de wereld zijn blinde vlekken, gewoon omdat er geen elektriciteit voorhanden is en ethersignalen er niet toekomen.

Maar over het algemeen mag je gerust stellen dat je met een website vrij permanent beschikbaar bent voor de mensen die je willen vinden. En dan zijn er twee hoofdzaken van belang. Een goede website moet het verschil kunnen maken ten opzichte van je concurrenten en zorgt er voor dat de gevraagde informatie snel en duidelijk gevonden kan worden.

Het verschil maken ten opzichte van je concurrenten.

Je bent niet alleen in deze wereld die zaken doet. Meestal bevinden zich in je nabije buurt zelfs enkele concurrentie. En elkeen heeft wel zo’n beetje voordelen die een ander niet heeft. Via het internet bekijken geïnteresseerden van op hun computer je gegevens, wat je doet, wanneer je open bent, enz. Maar ze doen dat ook van je concurrenten. Het is dus belangrijk dat je zekeralle troeven van jezelf goed in de verf zet en er voor zorgt dat je de voordelen van jezelf goed accentueert als dit minpunten van je concurrenten zijn.

Hoe doe je dat? Het eenvoudigste is een sterkte/zwakteanalyse (SWOT-analyse) te maken over je zaak. Meestal weet je zelf drommels goed waar je heel goed in bent, net zoals je wel wat er beter kan in je zaak. Het is steeds goed om zelf eens naar de websites van je concurrenten te surfen en er te kijken welke hun zwakke punten zijn. Een SWOT analyse brengt de kansen en de bedreigingen in kaart en rangschikt ze in een sterkte en een zwakte kolom. Zo krijg je een schema. Met dit diagram kun je dan aan de slag om je sterke punten uit te vergroten en om te kijken hoe je je zwakke punten kunt verbeteren.

Informatie geven over je zaak.

Waarom zoeken mensen het internet af? Grosso modo kun je stellen dat dit voornamelijk gebeurt om informatie te zoeken. Er zijn een aantal uitzonderingen, b.v. spelletjes spelen, maar normaal gezien is informatie altijd de drijfveer. Daar ligt ook de grote rol van de zoekmachines. Als jijzelf met een paar woorden aangeeft waarnaar je op zoek bent, tonen de zoekmachines de websites die hier de meest relevante informatie over beschikbaar hebben. Zo begrijp je best dat het van belang is dat je website zoekmachinevriendelijk gebouwd is en geschikt gemaakt is (SEO) om goed te presteren op het internet.

Maar het is net zo belangrijk dat werkelijk alle nuttige informatie over je zaak er op te vinden is, en dat ze technisch zo opgebouwd is dat de zoekmachines ze snel en gemakkelijk kunnen indexeren. De informatie op een website valt uiteen in een paar hoofdblokken. Er is vooreerst de algemene informatie over je zaak zoals adres, openingsuren, contactgegevens, routeplan, enz. Die gegevens zijn belangrijk voor de mensen die snel met je in contact willen komen.

Daarnaast is er de commerciële informatie die verband houdt met de activiteit die je uitoefent of de diensten die je aanbiedt. Alles dus wat je doet, hoe je het doet, prijzen, termijnen, garanties en waarborgen, enz.

Tenslotte kan het belangrijk zijn om ook promotionele informatie op te nemen. Hieronder vallen natuurlijk speciale acties, lopende voordelen, maar ook nieuwe producten of realisaties vinden hier een plaats. Een apart luik gaat naar testimonials van klanten die hun ervaringen met je bedrijf of producten delen met de bezoekers.

Dit zijn de drie hoofdzaken die zeker aan bod moeten komen op een goede, doeltreffende website. Daarnaast kunnen gerust nog wat toeters en bellen worden ingebouwd, maar deze zijn niet echt onmisbaar voor de performante werking. Denk maar aan fash animaties, muziek, links naar sociale netwerken, enz. Je kunt er wel een bepaalde look mee stimuleren, maar hou in het oog dat de mensen op het internet enkel maar op informatie uit zijn.

Het internet is een aparte wereld waar er eigen regels en reglementen van tel zijn. Hou je hiermee rekening voor je website, dan zal deze goed gevonden worden en graag gelezen worden door de bezoekers. Maar treed je die regels met de voeten, dan zal je gegarandeerd gestraft worden doordat de mensen snel wegsurfen en misschien kiezen voor een concurrerende zaak. De kernwoorden op het internet zijn snelheid, accuraatheid en betrouwbaarheid. Deze drie zaken zijn zowel voor de webbouwer van belang als voor de klant die de inhoud levert.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s