Wat zegt de Belgische E-commerce wetgeving?

Webshops zijn onderhevig aan de Belgische Wetgeving. Een overzicht.

Webshops zijn onderhevig aan de Belgische Wetgeving. Een overzicht.

Sedert 1 oktober 1999 is de Belgische wet die de online verkoop regelt van kracht. Deze is bedoeld om de consument een goede bescherming te bieden bij het aankopen van goederen of diensten via het internet. Maar ook de handelaar doet er zijn voordeel mee. Wat mag en wat moet je nu doen?

Waarom een wet op e-commerce?

In de begintijd was het internet aan weinig regels gebonden. Quasi alles mocht en niets moest. Vanzelfsprekend trok dit al snel een aantal malafide sujetten aan die er een gemakkelijke bron van inkomsten in zagen. Het resultaat was dat de brave, goedgelovige burger van tijd tot tijd de dupe was en soms betaalde voor goederen of diensten die niet werden geleverd. Niet alleen was dit nefast voor het imago van het internet als marktplaats, maar ook de elektronische handel op zich kreeg al gauw een negatief imago.

De Belgische wetgeving op de e-commerce wil dus de consument een goede bescherming bieden tegen misbruiken op het internet. Dat gebeurde door het invoeren van een regelgeving rond een bevestigingsplicht en door het invoeren van een bedenktijd. Hierin verschilt handel drijven op het internet van de reguliere handel in een fysiek verkooppunt.

Wat valt onder de wet op de e-commerce?

Alle verkopen van producten of diensten die gebeuren via Belgische websites en online shops vallen onder deze e-wetgeving. Dus wie producten aanbiedt zoals boeken, reizen, software, kleding, meubels, enz. is er aan gebonden. Maar ook niet fysische zaken zoals abonnementen, online reservaties, … vallen onder deze wet.

Het enige dat momenteel nog niet onder de Belgische e-wetgeving valt zijn financiële diensten zoals beleggingen, leningen, enz. Maar de aanbieders van dergelijke producten worden in het oog gehouden door het CBFA, de commissie voor bank-, financie- en assurantiewezen. Vooraleer je financiële producten aanbiedt heb je eerst een erkenning nodig van deze instantie.

Hoe voldoe je aan de bevestigingsplicht bij e-verkoop?

Vooraleer de verkoop via het internet definitief kan worden gesloten is de verkoper verplicht om een schriftelijke bevestigingte sturen aan de e-consument. Dat mag per e-mail gebeuren. Op deze bevestiging moet minimaal de volgende gegevens staan:

  • Naam en adres van de verkoper (uw bedrijfsgegevens).
  • De beschrijving van de bestelde producten of diensten.
  • De totaalprijs van de aangekochte goederen.
  • De eventuele leveringskosten.
  • Geldigheidsduur van het aanbod.
  • De wijze van betaling (rembours, creditcard, …).
  • De manier van leveren (afhaling, koerier, …).
  • Indien relevant de minimumduur van de overeenkomst (vb. huur overeenkomst).
  • De bedenktermijn.
  • Waar de klant terecht kan met zijn/haar klachten en voor eventuele nazorg of naverkoopservice.
  • Hoe de klant evt. zijn aankoop kan terugsturen.

Bovendien moet op deze bevestiging de volgende tekst in het zwart en in een apart kader worden afgedrukt: “De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motieven, binnen 14 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstenoverkomst.

Het is de bedoeling dat de consument volledig op de hoogte is van alle belangrijke elementen van de online aankoop en deze kan nakijken. Bovendien moet hij uitdrukkelijk zijn akkoord er mee bevestigen vooraleer de verkoop definitief kan worden gesloten.

Wat betekent de wettelijke bedenktijd bij e-verkoop?

Anders dan bij de aankoop in een fysiek verkooppunt heeft de e-koper steeds recht op een minimum bedenktijd van 14 dagen. Dat betekent dat de koper de via het internet bestelde goederen mag terugbezorgen of annuleren binnen de 14 dagen na de bestelling. Hij hoeft hiervoor zelfs geen redenen of argumenten op te geven. Indien de goederen reeds geleverd werden moet de koper ze op eigen kosten terug bezorgen. En als verkoper moet je de aankoopprijs binnen de 30 dagen volledig terugbetalen.

Wat zijn de risico’s als je geen rekening houdt met de e-wetgeving?

Indien je goederen of diensten aanbiedt via je website of webshop en je stuurt geen bevestiging vooraf aan je e-koper dan bedraagt de wettelijke bedenktijd 3 maanden in plaats van de 14 dagen met de bevestiging. Bovendien moet je zonder bevestiging ook nog de evt. terugzendkosten ten laste nemen.

En indien je de verplichte tekst in het zwarte kader niet vermeldt op je bevestiging dan mag de klant gewoon alles houdenzonder betalen, want dan heeft er gewoonweg geen verkoop plaatsgevonden.

Het is dus zonder meer duidelijk dat je maar beter in regel bent met de Belgische wetgeving op de e-commerce. Niet alleen geniet je als verkoper ook een wettelijke bescherming als aanbieder van online goederen of diensten. Het naleven van de Belgische e-wetgeving toont de online koper dat jij en je handel te vertrouwen bent.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s