Wat kan een goede website voor u betekenen?

Hoe goed zaken doen met je website?

Hoe goed zaken doen met je website?

Een goede website kan goud waard zijn voor een ondernemer. Er zijn nog weinig mensen die dit kunnen ontkennen. Maar als je concreet vraagt WAT zo’n beste website dan wel zou moeten betekenen, is er vaak een moment stilte. Nochtans zijn er 5 basiskenmerken die je moet terugvinden.

1. Om jezelf en je bedrijf bekend maken.
Iedereen weet graag aan wie hij koopt. Bestaat de onderneming wel echt, of is het eerder een beetje mooie lucht? Is er een gebouw, adres, personeel? En hoe kom je ermee in contact?

Het wekt beslist vertrouwen als een foto van je bedrijfspand, machines of personeel glashard bewijst dat je onderneming bestaat. De “Over ons”-rubriek is niet voor niets een van de meest bekeken pagina’s van een website. En als je nog wat leuke reacties van je klanten er aan toe voegt, twijfelt beslist niemand meer dat je goed en degelijk werk levert.

2. Om je activiteit, producten of diensten bekend maken.
Niemand vertrouwt zijn geld toe aan een partner zonder dat men zeker is dat er waar voor dat geld zal worden geleverd. En natuurlijk dat de artikels net datgene zijn wat men precies wilt. In een gewone bedrijfsomgeving is dit vrij simpel, men kan de producten tonen, voelen, proeven, enz.

Op het internet werk je best met (professionele) foto’s en duidelijke beschrijvingen om je waren aan te prijzen. Denk aan de beperkingen van het internet en zorg dat deze te niet worden gedaan door de voorstelling. Dat is nagenoeg steeds mogelijk. Zorg voor vergelijkingsmateriaal om grootte en gewicht te tonen (zelfs een tekening kan volstaan). Voor kleuren refereer je bij benadering.

En vooral, wees steeds duidelijk hoe een bestelling zonder problemen kan worden teruggeschroefd als de levering toch niet aan de verwachtingen voldoet.

3. Om berichten / nieuws / informatie door te geven.
Internet is snel en een website is permanent bereikbaar. Ideaal dus om je klanten en geïnteresseerden te informeren over tijdelijke sluitingen, alternatieve routes bij werken, uitzonderlijke koopjes, enz. Maar ook indien je een nieuwe dienst aanbiedt, een bijkomende machine installeert, een grote order scoort e.d.m. is het een prima idee om hier via je website reclame voor te maken.

Je weet immers nooit wie er op je site terechtkomt, en zeker al niet wie er over verder vertelt. Daarom is het goed om regelmatig nieuws te brengen opdat je website waarde zou krijgen voor degene die er naartoe surft.

4. Om verkopen en omzet te creëren.
Dat is natuurlijk het minste dat men moet bereiken met een commerciële website. Hetzij rechtstreeks via extra verkoop door en op de website, ofwel indirect doordat er in de winkel of bedrijf meer vraag komt naar de producten of diensten die via het internet worden gepromoot.

Er zijn een aantal eenvoudige trucs om te ontdekken of je website op dit punt goed scoort. Zie b.v. vroegere bijdragen op deze blog. Hou gewoon voor ogen dat een speciale actie, of referentie, of code die je alleen maar via je website verspreidt, duidelijk zijn herkomst bewijst.

5. Om contact te leggen.
En dit laatste criterium is ook belangrijk. Nu je website permanent toegankelijk is, kan je ook permanent worden bereikt. Het leuke is dat je zelf niet constant aan je computer moet zitten. Je bezoekers posten een bericht als zij er zin in hebben, of als zij een vraag voor je hebben. En een paar uur later, als het jou schikt, stuur je een antwoord terug. Iedereen tevreden.

Hou er wel mee rekening dat je zeker binnen de 24 u. een antwoord stuurt op een bericht, anders werkt dit contraproductief voor je bedrijf. Een ander voordeel is dat je kunt reageren in de hele wereld, als je maar elektriciteit, telefoon, modem en internet hebt. En dat is tegenwoordig toch in zo’n 85 % van de plaatsen (voor de rest heb je een satelliettelefoon en pc nodig). Zorg dus ook dat tijdens de vakantieperiode er ofwel een duidelijke boodschap op je website staat, ofwel dat er een regeling wordt afgesproken om berichten te beantwoorden.

Indien je met deze 5 basisregels voor een goede website rekening houdt, zal je eigen site zonder twijfel een groot pluspunt betekenen voor je onderneming. Indien je twijfelt, schakel een professional in om je hierin bij te staan.

Tip: 2TREES biedt in juni, juli of augustus de mogelijkheid om gratis een check-up te laten uitvoeren van je website. Stuur een e-mail aan patrick@2trees.be met als onderwerp “Gratis check-up website 0806). Zet in je bericht de tekst “Graag ontvang ik gratis een prestatierapport over mijn website http://www.je-naam.be. /ref. ENB-0806)”. Binnen de week ontvang je van ons een rapport over de prestaties van je website en enkele aanbevelingen om je website slagkrachtiger te maken (indien dit kan, natuurlijk). Uiteraard ben je volledig vrij om hier rekening mee te houden of niet, maar weet: een geïnformeerd man is er twee waard.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s