Vakantieregeling voor online shops.

Denk vooraf aan je vakantie voor je online shop.

Denk vooraf aan je vakantie voor je online shop.

Juli en augustus zijn vakantiemaanden bij uitstek. Vrijwel iedereen neemt in deze periode een tijdje vrijaf, van een weekje tot meerdere. In een gewone onderneming regel je best je zaakjes vooraf. Op deze manier ondervinden je klanten en je eigen mensen zo weinig mogelijk hinder of vervelende toestanden in deze periode. Ook wie een online shop beheert, bereid best vooraf de vakantie voor. Enkele tips.

Sluiten of open blijven tijdens de vakantieperiode.
Leg je de activiteiten een poos stil om op reis te vertrekken, dan is er natuurlijk niet echt een probleem. Je kondigt je sluitingsperiode (liefst) een tijd vooraf aan. Dat kan met een banner op je website, een tekstvak op de orderpagina van je webshop, met een bericht bij de geleverde goederen of een vermelding op de facturen. De laatste werkdag blokkeer je vervolgens de bestelpagina van je online shop en je plaatst een vakantiebericht, al of niet met de obligate, grappige foto op je website. En klaar is kees.

Alleen verkoop je dan niet in een bepaalde periode. Hou er bovendien rekening mee dat niet iedereen in Europa op hetzelfde moment in vakantie is, zelfs niet in België. Bovendien hebben mensen die thuis blijven in de vakantieperiode, of vakantiegangers die binnen zitten wegens slecht weer veel tijd om te surfen en om dingen online te kopen.

Gaat er een belletje rinkelen? Misschien toch niet zo’n slecht idee om je online shop ook tijdens je vakantie operationeel te houden. Mits een paar aanpassingen en op voorwaarde dat het goed voorbereid is, verdien je nog geld ook tijdens je eigen kommerloze tijd.

Hoe bereid je je vakantie voor met een online shop?
Niets zo vervelend voor klanten als ze voor voldongen feiten geplaatst worden, of als de dingen die normaal zijn voor je zaak plotseling niet meer werken. Zorg dus dat iedereen weet dat je in een bepaalde periode in vakantieregeling werkt. Maar doe dit wel subtiel, want het zou niet de eerste keer zijn dat bepaalde individuen via je website ontdekken wanneer er niemand thuis is om dan je waardevolle spullen te komen ophalen.

Enkele tips vooraleer je vakantie ingaat:
1) Kijk vooraf goed hoe de bestellingen verlopen met je online shop enorganiseer de zaken zo danig dat alle processen blijven lopen. D.w.z. maak afspraken met je personeel om met een beurtrol de leveringen te blijven uitvoeren, evt. bijbestellingen bij leveranciers, betalingen checken, enz. Mits een duidelijke planning, klare afspraken en een goede opleiding is dit best te doen. Weet alvast dat klanten best begrip hebben voor je vakantie, en zelfs een paar dagjes extra levertermijn tolereren. Maar ze appreciëren hoegenaamd niet dat ze zonder bericht een paar weken extra moeten wachten op hun bestelling.

2) Meld de langere levertermijn tijdens de vakantieperiode aan je klanten. Dat kan best bij de voorwaarden op je bestelpagina (“Vakantieregeling: uw bestelling wordt binnen de 5 dagen bij u afgeleverd”) zodat iedereen dit ziet voor de aankoop. Zet het in elk geval nog in een duidelijk kader op het bestelformulier zodat het zeker opvalt. Ook een duidelijke vakantieboodschap op de website zelf gedurende een langere periode (b.v. van halfweg juni tot halfweg augustus) maakt dat iedereen dat extra beetje geduld opbrengt.

3) Je kunt ook overwegen om tijdens de vakantieperiode een extra “vakantiekorting” te geven van b.v. 3 of 5 %. Niet dat het veel moet zijn, maar het bouwt zeker goodwill op en maakt dat je klanten ook begrip tonen als niet alles zo vlot loopt als gewoonlijk. Zet er ook duidelijk bij dat dit is als tegemoetkoming voor eventuele ongemakken tijdens de vakantieperiode.

4) Organiseer goede helpdesk tijdens de vakantieperiode. Als je klanten de mogelijkheid hebben om iemand aan de telefoon te krijgen die kan antwoorden op hun vragen, wekt dit beslist vertrouwen. Je regelt immers toch dat de bestellingen geleverd blijven tijdens je verlof, dan kan je beslist ook de telefoon laten doorschakelen naar de medewerker van dienst. Opgelet: maak ook dat binnengekomen vragen, én de antwoorden, geregistreerd zijn en dat ze kunnen nagekeken worden door de andere medewerkers.

5) En als baas check je elke dag minimum een maal je mails om dringende vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Je spreekt natuurlijk ook met de verantwoordelijke van dienst af dat je op een vast moment contact hebt met elkaar. Dat maakt je medewerker zekerder en zorgt ervoor dat je zelf de vinger aan de pols houdt. Meestal is er niets speciaals en zijn deze “zakelijke momenten” tijdens je vakantie eerder een bevestiging dat alles vlot blijft lopen. (Een hele geruststelling toch?) Maar als het nodig is, kun je direct tussenkomen. Want beter je zaakjes snel en alert regelen dan achteraf te moeten depanneren.

En zo kun je zorgeloos een tijdje vakantie nemen en toch blijven geld verdienen met je online shop. Leuke gedachte nietwaar?

2TREES is gespecialiseerd in doeltreffende websites, e-promotie en online shops voor KMO’s, zelfstandigen en vrije beroepen. Maar we maken niet alleen dat je professioneel op het internet aanwezig bent, we helpen je evenzeer om de juiste middelen te kiezen en om alles treffelijk te organiseren. Neem gerust vrijblijvend contact: www.2trees.be.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s