Uw voordeel halen uit een crisis.

Troeven van het internet in crisistijden.

Troeven van het internet in crisistijden.

Elk nadeel heeft ook zijn voordeel. Deze gevleugelde woorden van een ex-voetbalvirtuoos zijn een eigen leven gaan leiden. Maar ze kloppen ook ergens. Kijk, op bepaalde terreinen draait de economie wat stroever tegenwoordig. Daar kan je niet echt veel aan veranderen. Maar je kan wel profiteren van een aantal voordelen die een crisis biedt. Vijf kansen om te grijpen.

1. Goederen en diensten worden aantrekkelijker.

Een vast gegeven is wel dat het algemeen prijsniveau van goederen en diensten daalt. M.a.w. de producten worden goedkoper. Dat kan de prijs zijn, maar dat kan evengoed doordat de uitrusting uitgebreid wordt voor eenzelfde prijs. Of de dienstverlening wordt soepeler. Daar profiteer je nu ook direct van. Denk maar aan de prijs van de brandstof die op een paar maand tijd spectaculair daalde. Of de artikels die je kan kopen als 4 + 2 gratis.

Ook op het vlak van samenwerking met andere bedrijven, garantie of serviceverlening is beslist een versoepeling merkbaar. En ook daar doe je een voordeel bij. Hoe vlotter je kan samenwerken, en hoe beter je relatie wil tegemoetkomen aan jouw noden of wensen, hoe aangenamer de business wordt.

2. Mensen kijken meer uit en vergelijken beter.

Dat is heel goed voor wie reeds goed met het internet werkt. Een van de gemakkelijkste vormen van inlichtingen sprokkelen verloopt nl. via de informatie die men via websites verzamelt. Daarom is het heel belangrijk dat je website goede informatie biedt, vlot gevonden wordt via zoekmachines en heel duidelijk is, gestructureerd en klantvriendelijk navigeert.

Hou daarom ook goed het surfgedrag van je bezoekers of de statistieken van je website in het oog. Kijk na welke zoekwoorden populair zijn, welke van jouw producten meer bezocht worden dan andere en evt. welke informatie wordt gedownload. Deze informatie kan beslist helpen bij het opmaken van reclames of promotieacties, waardoor je sneller en beter kan verkopen.

3. Je Sterke Troeven maken het verschil.

Let er extra op dat je steeds die argumenten afficheert die de mensen verzekeren dat ze bij jou de beste koop vinden. Kwaliteit is van meer belang in crisistijd dan anders. Maar ook uitgebreide service, snelle levering, degelijke garantie, niet-goed-geld-terug verkoop, enz. zijn doorslaande argumenten. Bekijk dus gerust je eigen aanbod met de ogen van een klant en pas je voorstelling aan waar dit beter kan.

Als je duidelijk maakt waarin je je onderscheidt ten opzichte van je concurrenten, zal het gemakkelijker zijn om de keuze van de consument op jezelf te vestigen. Daarom zijn niet alleen de troeven van je producten of diensten van belang. Ook je eigen sterke punten spelen mee. Denk hier ook eens aan.

4. Plan nu uitbreiding of investeringen.

Word de tijd minder hectisch dan krijg je zelf wat meer ruimte om nieuwe zaken uit te zoeken of om een geplande investering op te starten. Een heel goed voorbeeld hiervan is het online verkopen via internetwinkel of webshop. Er zijn weinig handelaars die niet overtuigd zijn dat een online shop beslist veel voordelen biedt voor een zaak. Wel nu het iets minder druk is, heb je rustig de tijd om een eigen webshop degelijk voor te bereiden, verschillende mogelijkheden te vergelijken en de bestelling te plaatsen.

Een webshop kan je doeltreffend gebruiken voor veel domeinen. Niet alleen voor wie producten verkoopt, heeft er baat bij. Ook voor online reservaties van diensten, onderhoud aan machines, bestellingen van huurproducten, enz., enz. kan een goede webshop een sterk stijgende omzet teweeg brengen.

Weet wel dat het opstarten arbeids- en tijdsintensief is. Begin er dus tijdig aan. Zowat alles moet worden opgebouwd, gecheckt, foto’s geplaatst, beschrijvingen opgemaakt, enz. En als het rustiger is op zakelijk vlak, is er ook meer tijd om alle procedures vooraf uit te testen vooraleer je officieel start. Daarom is het nu een ideale tijd om een geplande webshop tot uitvoering te brengen. Je doet er zeker profijt mee eenmaal de economie en de verkopen terug aantrekken.

5. Wie zich niet toont, is dood.

Nogal cru gesteld, maar dit klopt wel. Mensen willen aanleunen bij zaken of bedrijven die succesvol zijn of succes uitstralen. En dynamische mensen worden over het algemeen positiever beoordeeld op zakelijk vlak dan twijfelaars of onzichtbare mensen. Daarom is het belangrijk om te tonen dat je leeft, nieuwe initiatieven neemt, vernieuwing brengt, enz. Want dat is het uiterlijk signaal dat je succesvolle producten hebt, of dat je zelf een prima partner bent om klant bij te zijn. Zo trek je automatisch nieuwe klanten aan.

Deze houding en instelling zorgt beslist voor het onderscheid tussen jouw activiteit en je concurrenten. Enthousiasme en begeestering werken aanstekelijk. Deze houding resulteert ook in blije en vriendelijke mensen. Wie wil geen klant zijn bij dergelijke zaak? Zeker in tijden waar de sfeer anders eerder naar kommer en kwel neigt? Onderscheid jezelf en je zaak door een dynamiek in je handelen en denken en maak het verschil. De markt behoort jou toe!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s