Nieuwe trends voor online shopping.

Nieuwe tendenzen in online shopping. Een overzicht.

Nieuwe tendenzen in online shopping. Een overzicht.

Het zijn boeiende tijden voor internetverkopen. Nog steeds is het surfgedrag van de mensen in evolutie terwijl een aantal nieuwe trends de kop opsteken. Online shops hebben nu wel definitief hun plaats veroverd bij de consument. Maar ook hier kun je extra winst halen als je snel inpikt op de nieuwste tendenzen. Een overzicht.

Social shopping, nieuwe vorm van community.

Men spreekt over social shopping als websites hun leden selecteren op basis van bepaalde, typische criteria, b.v. smaak, vrijetijdsbesteding, werkgedrag, enz. Social shopping was tot nu vooral bekend bij mannen, maar nu maakt het fenomeen ook opgang bij de vrouwelijke surfers. Het voordeel van deze catalogering is dat de leden allemaal een gelijkaardige smaak of gedrag hebben. Als deze leden dan informatie willen delen met elkaar op deze website over aangekochte spulletjes, nieuwe trends, gevonden merken, bezochte webwinkels, enz. dan is dit heel bruikbare informatie voor de andere leden maar ook erg sterk als aanbeveling voor die producten of zaken.

Getuigenissen van klanten of gebruikers zijn altijd al een sterk marketingmiddel geweest. Als deze informatie nu “spontaan” bij gelijkgestemden circuleert, is het evident dat hier meer positieve resultaten uit voortkomen dan normaal mogen verwacht worden.

Hoe kun je hier nu zelf met je webwinkel op inspelen?

  • Zorg dat je klanten hun ervaringen met je producten of diensten kunnen toevoegen bij deze artikels op je site.
  • Creëer zelf een community met je klanten. Laat ze zich als “friend” inschrijven en stimuleer hen om hun vrienden en kennissen ook lid te maken van je webshop.
  • Organiseer van tijd tot tijd “vriendenacties” om nieuwe gelijkgestemden aan te trekken.
  • Maak dat je community waarde oplevert voor de leden. Zorg b.v. voor extra korting in ruil voor een aantal nieuwe leden of een bepaald aankoopbedrag. Of beloon hen met een exclusieve, toffe attentie.
  • Wees origineel. Een incentive die werkt in de werkelijke wereld is ook prima in de online community. Een jaarlijks barbecuefeest of een bezoek aan een nieuwe film of aan de opera. Maar alleen voor communityleden en tickets via je webshop te bestellen. Ook dat stimuleert de community.

Cashback shopping, verdien extra geld door online aankopen.

In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is deze term goed ingeburgerd. Maar sinds kort staat Nederland ook op de kaart met het actief worden van de nieuwe shopkorting website. Met Cashback shopping krijg je extra geld teruggestort nadat je een bepaald bedrag online aankopen hebt verricht. In bepaalde gevallen kan de extra korting oplopen tot 20 percent van de aankopen.

Hoe werkt het? Vooreerst moet je je registreren op een speciale cashback site. Het lidmaatschap is meestal gratis. Van op deze site kan je verder shoppen bij een waaier geregistreerde webwinkels. Het bedrag van de aankopen wordt ook geregistreerd, want dit vormt de basis om extra korting te sparen. Vanaf een bepaald bodembedrag online aankopen krijg je nu een percentage terug op je rekening gestort. Een extra korting dus. Ook nieuwe leden aanbrengen levert extra centen op.

Hoe kun je hier nu zelf met je webwinkel op inspelen?

  • Organiseer een online versie van de gekende “spaarkaart”. Hou het bedrag van de aankopen bij en geef een extra korting van zodra een bepaald bedrag is behaald.
  • Ook indien je een nieuw lid aanbrengt, kan je een virtuele extra kortingbon toesturen als bedanking en als aanmoediging.
  • Maar je kunt het ook je eigen klanten gemakkelijk maken. Zet een aantal links op je webshop van niet-concurrentiële artikels zodat men via jouw shop ook gemakkelijk andere producten kan ontdekken.
  • Evt. kan je met collega’s niet-concurrenten samenwerken voor ruilbanners, artikelruimte uitwisselen op nieuwsbrieven tot zelfs een gezamenlijke kortingkaart voor de klanten.

Outletcentra doen gouden zaken dank zij de crisis.

De moderne, modebewuste consument veranderde zijn tactiek naar aanleiding van de economische crisis. Men wil niet direct inboeten op kwaliteit. Maar men is wel bereid om de aankoopfrequentie een beetje terug te schroeven en vooral kijkt men meer naar outletproducten waar merkartikelen met kortingen tot 50, 60 of 70 percent worden aangeboden.

Daardoor merkt men dat zowel het aantal klanten als de uitgaven per klant gevoelig zijn gestegen in de bekende outletcentra. Als men de cijfers het eerste kwartaal van een belangrijk Belgisch Outletcenter nader bekijkt, ziet men een toename van het aantal bezoekers met 10 percent terwijl de omzet met 17 procent steeg. De bestedingen per persoon stegen met 6 percent. In een vergelijkbaar Nederlands Outletcenter is de toename nog spectaculairder.

Hoe kun je hier nu zelf met je webwinkel op inspelen?

  • Vooreerst kun je zelf een outletafdeling creëren op je webshop. Daar vinden nieuwe, licht beschadigde of nieuwe artikels van vorige collecties een plaats. Met een outletkorting natuurlijk.
  • Werk je met een nieuwsbrief, vermeld dan ook je outlet maar maak wel duidelijk dat er speciale voorwaarden gelden voor deze artikels. B.v. dat de acties uit je normale webshop niet gelden voor outlet, dat ze niet meetelt voor extra kortingkaarten, dat er geen reservaties of nabestellingen gebeuren, enz. Het voordeel is de prijs en de nieuwe kwaliteit, maar daar tegenover staan ook wat beperkingen ten opzichte van het normale gamma.
  • Eenmaal je een outletloket hebt en dit is bekend bij de consumenten, probeer dan bij je leveranciers speciale outletdeals af te sluiten. Door bijvoorbeeld outletproducten in consignatie te bekomen voor een speciale actie of zelfs door speciaal outlet aan te kopen tegen outlet-aankoopprijzen.

Crisis of niet, concurrenten of niet, de markt zal steeds voor een deel bepalen hoe succesvol en winstgevend je zaak evolueert. Daarom is het slim om deze markt in het oog te houden en op een goede manier in te spelen op de gewijzigde patronen bij de consumenten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s