Nieuwe tendenzen in de internetverkoop (2)

Welke plaats neemt het internet in het zakenleven in?

Welke plaats neemt het internet in het zakenleven in?

Vorige week brachten we een eerste reeks van trends die zich aftekenen voor de toekomst. Hier volgen de tweede serie tendenzen die belangrijk zijn om mee rekening te houden. Met deze informatie in gedachten kunnen websites en webshops sneller en beter succes kennen.

1) Internet belangrijker nieuwsbron dan de krant.

Onderzoek in Amerika laat nu reeds zien dat het internet de belangrijkste nieuwsbron is geworden. Ruim 40 procent van de ondervraagden beweerde het binnen- en buitenlands nieuws voornamelijk via het internet te volgen. De kranten stonden in 35 procent van de gevallen in voor de verspreiding van het nieuws. Dit is wel opmerkelijk in een land dat de naam heeft dat iedereen ’s morgens eerst een beker koffie en een krant gaat halen.

Televisie blijft wel nog het nieuwsmedium aan de top in Amerika. Zeven op de tien Amerikanen volgen dit dagelijks. Maar bij de jongeren (beneden 30 jaar) ligt de situatie anders. Daar is het internet nu reeds even belangrijk als TV als informatiebron.

De maatschappij evolueert snel naar een interactieve, online en digitale wereld. Mails b.v. zullen in de toekomst niet uitsluitend meer via pc worden opgevraagd, maar ook met de gsm of op TV. Anderzijds zullen websites evengoed met de gsm of via het televisietoestel worden vertoond. Daarom is het belangrijk om steeds de eigen website en webshop zo professioneel mogelijk voor te stellen en de informatie strikt up-to-date te houden.

2) Webwinkels lijden minder onder de crisis dan gewone winkels.

De eerste resultaten van de belangrijke decembermaand maken in Amerika een sterke trend duidelijk. Online winkels voelen zeker ook de crisis maar de omzetdaling is minder uitgesproken dat de verkoopcijfers van de traditionele shops. De online omzet kromp met twee procent tegenover een daling van vijf à acht procent voor de gewone winkels.

Het meest gebruikte promotiemiddel in deze tijden van crisis en recessie was duidelijk de kortingsacties. Het valt even in het oog te houden hoe deze trend zal evolueren want kortingen gaan meestal ten kosten van rentabiliteit. En dat is vrij schadelijk om lange termijn. Maar hoe dan ook webwinkels en online verkopen hebben een aantal heel specifieke en sterke promotiemiddelen om de verkoop en rentabiliteit aan te zwengelen.

3) Senioren en medioren ontdekken massaal het online shoppen.

Onderzoek in Duitsland toont aan dat de blijvende groei van de online verkopen er voornamelijk te danken zijn aan de senioren. Nu het webshoppen algemeen ingang gevonden heeft, beginnen zij massaal het internetwinkelen te ontdekken. Momenteel doet over de twintig procent van de Duitse 60+ ers reeds aankopen via het net. Deze doelgroep is daarmee zeer zeker aan een inhaalbeweging bezig.

Mede hierdoor zijn de verwachtingen voor de online verkoop in 2009 hoog gespannen. Groeicijfers tussen de 25 – 40 procent worden vaak naar voor gebracht. Het volume aan e-commerce is in Duitsland in 8 jaar tijd verviervoudigd. Ook stelt men vast dat na een 5-6 jaar, de online omzet vaak (meer dan) de helft uitmaakt van de totale omzet, terwijl deze sneller stijgt dat de ‘toonbank’-verkopen. Hieruit blijkt duidelijk dat de verkoop via het internet een sterke groei mag verwachten en dat de webshops (online verkoop) een belangrijke extra omzet voor de zaak kan betekenen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s