Nieuwe tendenzen in de internetverkoop (1).

De evoluties in de internetverkoop.

De evoluties in de internetverkoop.

De verdere opmars van de online verkoop in België is zeker een van de constanten dit jaar. Meer en meer winkels willen beginnen met internetverkoop en veel bedrijven willen er gebruik van maken om hun B2B verkopen sneller en gemakkelijker te laten verlopen. Op het vlak van de online verkoop zijn er 3 tendenzen voor de toekomst die we best nader in het oog houden.

1) Koopjes, speciale aanbiedingen en extra voordelen doen extra verkopen.

Dit zijn altijd al heel sterke argumenten geweest om mensen te laten aankopen. Maar zeker in tijden van crisis spelen ze nog een sterkere rol. Let er dus even op dat de voordeelaanbiedingen op jouw website vooraan staan zodat elke bezoeker ze gegarandeerd tegenkomt. We merken momenteel een sterke stijging van de internetbezoekers die zoeken met de zoektermen “tweedehands”, “outlet”, “speciale prijs”, “outlet”, … Het aandeel bezoekers met deze zoektermen steeg de laatste maanden met zo’n +40 %.

De interesse voor deze categorie producten blijkt ook uit de geplaatste zoekertjes die met ruim 30 % stegen. De consumenten gebruiken tegenwoordig dus volop het internet om voordelen te ontdekken. Daarom is het goed om zelf ook rubrieken outlet, tweedehands of voordeelhoekje te gebruiken voor je website of webshop.

We merken tenslotte ook dat er vaak gezocht wordt om de duurdere (merk-) artikelen via het internet aan te kopen. Maar dan wel aan de beste (speciale) prijzen. Nog meer dan anders zijn luxe-merken heel goede producten voor online verkoop omdat de kopers weten dat de kwaliteit goed is, het imago van het product beslist meespeelt en men online vrij gemakkelijk en snel de verschillende aanbiedingen kan vergelijken.

2) Nieuwe SEPA voorschriften vormen stimulans voor overschrijvingen voor online aankopen.

Recent werden de nieuwe SEPA voorschriften van kracht zodat men gemakkelijker grensoverschrijdende betalingen kan doen via een gewone bankoverschrijving. Dit biedt terug extra kansen voor online winkels. De bankoverschrijving is immers niet toevallig het betalingsproduct waar de meeste mensen over beschikken, dat ze best kennen en ook volledig vertrouwen. Daarom is het beslist te overwegen om, naast veilig betalen met bankkaarten, ook het gebruik van overschrijvingen toe te laten op je webshop.

Online aankopen laten betalen met bankoverschrijvingen hebben de volgende troeven voor de internetverkoop:

  • de bankoverschrijving is het meest verspreide betaalmiddel,
  • iedereen kent en vertrouwt dit volledig,
  • door de nieuwe SEPA voorschriften kan dit gemakkelijk over de landsgrenzen heen,
  • ze bieden 100 % betalingsveiligheid,
  • voor de winkelier zijn er geen extra kosten voor activering, installatie of maandelijks tarief.

Maar belangrijkst van al, elk doeltreffend extra betaalmiddel maakt het mogelijk om extra nieuwe klanten aan te trekken voor je webshop.

3) Gebruik sociale netwerken is efficiënt extra promotiemiddel voor internetverkoop.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van sociale netwerken een steeds belangrijker aandeel krijgt in de succesvolle online verkoop. Voor zowat 30 % van de online kopers vormt de aanbeveling van vrienden, reviews bij producten op de site of de commentaar via sociale netwerken een doorslaggevende stimulans om een product, dienst of merk aan te kopen. Sterker nog, in bijna 20 % van de gevallen ging men direct over tot de aankoop nadat men een mail of een link doorgestuurd kreeg van een vriend of kennis. Dat is wel heel belangrijk.

Samen met de informatie die men via een e-nieuwsbrief of een voordeelbrief ontvangt, wordt het gebruik van sociale netwerken een sterk argument voor online verkopen. Daarom is het beslist een goed idee om in de toekomst ook gebruik te maken van testimonials door klanten bij je producten en van een goede tell-a-friendactie om een product of dienst te promoten.

Nog een laatste tip naar aanleiding van dit jaareinde. Waarschijnlijk behoort u ook tot de ondernemers die op het einde van het jaar uw klanten het beste toewensen. Indien u hen een leuke, toffe nieuwjaarskaart stuurt, profiteer er dan gelijk van om de openingsuren van uw zaak voor de feestaankopen mee te geven, én zet er gelijk reeds de start van uw koopjes op. Zo weten uw klanten niet alleen dat u hen niet vergeten bent, maar zijn ze tevens verwittigd wanneer ze kunnen langskomen om hun aankopen te doen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s