Moeilijke keuze: je website opfrissen of vervangen?

Wanneer vernieuw je een website en wanneer niet?

Wanneer vernieuw je een website en wanneer niet?

Wie leeft, evolueert. Dat is zo voor mensen, maar net evengoed voor zaken. Voortdurend pas je je aan de samenleving aan. Nieuwe trends, mode, hypes, enz. Wie mee evolueert, toont dat hij mee is met de maatschappij. Op persoonlijk vlak gebeurt dit quasi automatisch. Op bedrijfsniveau wordt deze beslissing rationeel genomen. Ook websites ontsnappen hier niet aan.

De moeilijke keuze: opfrissen of vervangen?

Niets is eeuwig, en zeker websites niet. Toch is het niet steeds nodig om je website compleet te vervangen. Soms volstaat een restyling van tijd tot tijd. Laat het zo stellen dat een volledig nieuwe site aangewezen is indien de inhoud drastisch verouderd is, de markt dit verlangt of je bedrijf sterk is geëvolueerd.

Om een website doeltreffend en actueel te houden kan je volgende huisregel in gedachten houden. Jaarlijks voer je een heroptimalisatie door. Kort gezegd betekent dit dat de resultaten voor de zoekmachines verbeterd worden aan de hand van de statistische gegevens van het voorbije jaar. Elke twee tot drie jaar is een restyling nodig. Deze opfrissing moderniseert je site met een aantal mini-ingrepen. En na vijf jaar mag je er gerust van uitgaan dat je site aan vervanging toe is.

Wanneer volstaat een restyling van je website?

Doorheen de levensduur van een website evolueert ook de techniek. Vergelijk maar de beeldschermen van je computer van een drie jaar terug met de flatscreens van tegenwoordig. Ook de browsers van een paar jaar geleden (versies 2…) of zo verschillen ingrijpend van de huidige versies. Gans deze technische mikmak en de evoluties maken dat je site er na een paar jaar “ouderwets” begint uit te zien.

Je kiest voor een restyling, voornamelijk op basis van technische zaken:

  • Je site is totaal niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. Vroeger was dit niet echt gebruikelijk zodat dit meestal ontbreekt bij de oudere sites.
  • Je website is nog gebouwd om gebruikt te worden met de oude schermresoluties van 800 op 600 pixels. Momenteel is de standaard 1024 op 768 zodat je met de oudere sites maar een deel van het scherm benut.
  • Een aantal oude toepassingen die in je site ingebouwd zijn, worden tegenwoordig niet meer gebruikt. Denk maar aan java-applet voor bepaalde navigaties (koffiekopje-pictogram) dat tegenwoordig helemaal uit is.
  • Je website dateert uit een periode dat de browsers zo’n 2 versies lager lagen dan tegenwoordig. In dit geval is het vrij normaal dat niet alle inhoud van je site nog accuraat wordt weergegevens met de huidige, courante versies.
  • Ook als er actueel bepaalde nieuwe technieken courant gangbaar zijn, kan het interessant zijn om ze met een restyling alvast bij je bestaande site in te bouwen. Zo kun je bijvoorbeeld nuttig gebruik maken van een extra berichtenvenster, of bezoekers laten inschrijven op je nieuwsbrief als je er pas nu mee start, enz.

Restyling frist een een site tussentijds op en maakt dat ze er modern en actueel blijft uitzien voor de bezoekers, zelfs al werd ze een paar jaar geleden ontworpen. Vergelijk het maar met een tussentijdse modernisering van vliegtuigen waardoor de rendabele levensduur met een paar jaar wordt verlengd. Elke twee tot drie jaar is zo’n restyling aangewezen.

Wanneer moet je je website vervangen?

Na een aantal jaar (gemiddeld zo’n 5 jaar) is de technische evolutie van het internet in die mate gewijzigd dat een facelift niet meer volstaat. Meestal evolueerde ook je bedrijf in die mate dat je bestaande website niet referentieel meer is voor je zaak. Dan is het hoog tijd om te investeren in een volledig nieuwe website.

Een nieuwe website is onmiskenbaar aangewezen indien:

  • Je website indertijd is opgebouwd met een structuur of van uit een technisch platform dat tegenwoordig geheel verouderd is. Denken we maar aan het gebruik van statische html pagina’s of frames die vroeger standaard waren, maar dat tegenwoordig erg nefast is voor een goede werking.
  • Bepaalde activiteiten zijn stopgezet en andere producten of diensten zijn bij het takenpakket van je zaak gekomen. Als er teveel informatie moet wijzigen, vnl. wegvallen of bijplaatsen van grote blokken, kan dit de structuur van je site schaden. Dan is een nieuwe opbouw aangewezen.
  • De look of huisstijl van je zaak is geëvolueerd en dit weerspiegelt zich niet meer in je website. Nieuw logo of kleuren kan als voorbeeld staan, maar ook een dynamisch lettertype of een frisse lay-out verbeteren je uitstraling.
  • Maar ook je concurrenten kunnen plots een heel andere soort website hebben om zichzelf en hun activiteiten aan de man te brengen. Dan dwingt de markt je als het ware om mee te gaan met deze tendens indien je niet voor ouderwets wil aanzien worden.

Een volledig nieuwe website laten bouwen geeft je het voordeel dat je terug structureel een moderne website zal krijgen, maar ook dat je je site performanter kan maken door de inhoud en de look aan te passen aan een moderne navigatie. Meestal versnelt dit de werking van je site, maakt ze beter voor de zoekmachines en verhoogt dit het bezoekersgedrag op je website.

Wie zijn website echt goed wil gebruiken als bedrijfsinstrument, houdt dan steevast rekening met de 1 – 3 – 5 regel. Een website die elk jaar een heroptimalisatie ondergaat, elke 3 jaar een restyling en elke 5 jaar wordt vervangen, blijft altijd actueel en performant, terwijl de kosten in je werkings- of investeringsbudget zijn opgenomen, m.a.w. ze zijn begroot en dus is ook het nodige budget voorzien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s