Maak uw website een succes tijdens de solden.

Maak supersolden van je solden met deze tips.

Maak supersolden van je solden met deze tips.

De jaarlijkse zomersolden zijn vandaag gestart. Dit betekent ongetwijfeld een heel drukke maand voor veel winkeliers, middenstanders en ondernemers. Dit is een van de drukste perioden van het jaar omdat heel veel mensen via het internet informatie opzoeken. Met een paar eenvoudige acties kan je van een website een heel krachtig promotiemiddel maken. En dit kost zeker geen dagen werk. Hoe gebruik je op een slimme manier je website als extra promotie?

1. Waarom moet je je website extra verzorgen tijdens koopjesperiodes?

De jaarlijkse solden behoren tot de drukste periodes van het jaar wat surfen betreft. Heel veel mensen zoeken via het internet waar de beste koopjes te doen zijn. Of ze kijken waar de tofste artikels te vinden zijn. Maar ook de openingstijden van de zaken, de merken in promotie, de algemene kortingen, enz. worden tegenwoordig vanuit de luie zetel opgevraagd vooraleer men zich in het koopgewoel stort.

Daarom is het heel sterk aan te bevelen aan de ondernemers om de website gericht aan te passen en de juiste commerciële zaken dominant te vermelden. Deze boodschappen worden nu immers beter gezien en onthouden dan tijdens de rest van het jaar.

2. Hoe speel je best in op de koopjesperiode met je website?

Het is niet de bedoeling om halve dagen achter het computerscherm door te brengen. Je spendeert je tijd beter met klanten bedienen en verkopen. Maar het is wel slim om elke dag (week) een half uurtje tot een uur voordat je open bent, je website bij te werken. Eenmaal je dit gewend bent, kost dat echt niet veel moeite en bovendien is het maar voor een beperkte tijd.

a) Pas dagelijks (wekelijks) je berichtenvenster of actievenster aan.

Zo’n venster is speciaal bedoeld om heel snel, zonder programmatie en zonder problemen korte boodschappen te plaatsen op een deel van een websitepagina. Ook foto’s zijn mogelijk. Tijdens de solden kun je hier dagelijks (wekelijks) een paar artikels in promotie op plaatsen. Je kunt ze gerust aanpassen aan de situatie in je zaak. Zo kun je snel en eenvoudig de aandacht trekken op producten die minder in trek zijn.

b) Voeg een E-folderpagina toe aan je website.

Op een e-folder stel je meerdere artikels in promotie voor. Vergelijk het een beetje met de weekfolder van een supermarkt. Een e-folder gaat langer mee dan de reclames op het berichtenvenster, b.v. een week of 14 dagen. Het voordeel van zo’n extra pagina is dat je aanbod mooi op 1 bladzijde verzameld staat en dat je ze kunt doormailen aan je klantenbestand als reclame. Bovendien wordt de tekst ook geïnventariseerd door de zoekmachines.

c) Denk vooraf goed na over je promotiepolitiek.

Vaak staan we er niet bij stil en stellen we gewoon een extra percentage korting in bij het begin van de solden. En plots valt het op dat we eigenlijk korting op korting geven. Dubbel verlies dus. En dat hoeft niet echt. Werk je doorheen het jaar met een klantenkaart, dan kan je vermelden dat de soldenartikels niet tellen voor deze getrouwheidskaart. Idem als je gezinszegels, bonuspunten, enz. geeft op aankopen. Communiceer het wel duidelijk via je website en d.m.v. een pancarte die nabij de kassa staat.

d) Denk ook eens buiten korting alleen.

Vanzelfsprekend is het in de soldenperiode vooral om die korting te doen bij de kopers. Daarom moet je gewoon hier op inspelen om voldoende klanten te lokken. Hou er wel rekening mee dat consumenten minimum twee golven van korting verwachten. Namelijk een eerste serie bij de start van de koopjes en een tweede golf halverwege. Zorg dus dat je nog marge genoeg hebt om middenin “Superkortingen” te bieden en de prijzen een tweede maal te verlagen.

Toch is het niet altijd nodig om alles in korting te steken. Voor duurdere producten (b.v. camera’s) kan een koopje ook inhouden dat er een accessoire gratis of aan halve prijs gegeven wordt. B.v. een cameratas of een tweede lens gratis wordt beslist ook geapprecieerd. Speel je op zeker, laat dan de consument kiezen tussen een van beide voor eenzelfde waarde.

e) Let op met gratis artikels tijdens de soldenperiode.

Geef je artikels gratis tijdens een bepaalde periode, of bij aankoop van een product, dan maak je best dat je voldoende van deze artikels in voorraad hebt. Zijn ze voortijdig uitgeput, voorzie dan een evenwaardig artikel van gelijke waarde als alternatief. Je kan natuurlijk steeds in de reclame opnemen dat deze actie geldt zolang de voorraad strekt, maar weet dat de wetgever aanneemt dat je voor voldoende voorraad zorgt om aan de verwachte vraag te voldoen.

En koppel je geen voorwaarden aan een gratis artikel, b.v. tijdens de koopjesperiode een gratis attentie voor elke klant, wees dan niet verontwaardigd als iemand niets koopt maar wel de attentie vraagt. Dit is hun goed recht, dus geef je het best met de glimlach.

3. Kan je nog een extra push geven aan koopjes via het internet?

Zeer zeker. Eenmaal je je website hebt aangepast, beschik je meestal over een heel goede basis om je voordeelproducten onder de aandacht te brengen van de kopers. Zo kun je vrij eenvoudig en zonder dat het stukken van mensen kost een paar slimme truc’en toepassen.

  • maak van de e-reclamepagina van je website een nieuwsbriefversie en mail ze bij het begin van de koopjes aan je klantenbestand door;
  • plaats een opvallende banner op je website die je koopjes aanbevelen en die doorlinkt naar je e-reclamepagina;
  • maak een google advertentie over je koopjes en link deze rechtstreeks aan je e-reclamepagina;
  • maak een e-mailbanner (klein reclameblokje dat je in je handtekening voor je e-mails verwerkt) en zorg dat tijdens de solden iedereen die een berichtje van je ontvangt ook je reclame ontvangt. Vergeet niet ook de link op te nemen naar je e-reclamepagina.
  • tenslotte kan je ook in je winkel of zaak een paar pancartes ophangen die vermelden dat de mensen de recentste koopjes kunnen zien via je website. Dit natuurlijk voor wie zorgvuldig en regelmatig deze artikels met een berichtenvenster adverteert.

Dit zijn een aantal eenvoudige richtlijnen om heel doeltreffend gebruik te maken van het internet voor de solden. Het is eigenlijk vrij simpel. Maak dat de surfers bij jou kunnen lezen waar ze naar op zoek zijn. En in de koopjestijd zijn dit “voordelen en kortingen”. Maar doe het voorbereid, uitgekiend en regelmatig zodat het niet te veel extra tijd kost.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s