Luister naar wat je website je vertelt.

Websitestatistieken helpen je je zaak te verbeteren.

Websitestatistieken helpen je je zaak te verbeteren.

Een website is een bron voor informatie. Je klanten leren er je zaak en je producten kennen. Of ze zien waar je je bevindt of hoe leveringen gebeuren. Maar zelf kun je ook veel leren van je website. Een overzicht.

Waarom is de informatie van je website nuttig?

De meeste sites beschikken over een (al dan niet) gratis en uitgebreid analyseprogramma. Heb je dit niet, dan is het beslist tijd om er zo snel mogelijk eentje aan te koppelen. Deze informatie wordt continu verzameld en is volledig onpartijdig. Deze gegevens kun je m.a.w. 100 % vertrouwen.

Als je er eenmaal mee vertrouwd bent, krijg je een schat aan waardevolle informatie die je verder in je reclameacties kunt verwerken. Op deze manier haal je meer resultaten uit je promotie. Het is dus zaak om regelmatig de statistieken van je website of webshop te raadplegen en ze correct te analyseren.

De voornaamste statistieken van een website.

Een aantal gegevens zijn logisch of leuk om weten. Ze vertellen meestal meer over de werking of populariteit van je site. Onder deze categorie vallen o.a.:

  • het aantal bezoekers aan je website (per dag, week, maand, …). Zo zie je een trend. Als het bezoekersaantal toeneemt, is je website (-shop) populair. Doe je weinig aggressieve promotieacties dan betekent het dat je site goed gevonden wordt met zoekmachines en dat de inhoud relevant en nuttig is;
  • hoeveel nieuwe bezoekers zijn er en hoeveel komen meerdere keren terug op je site. Nieuwe bezoekers zijn belangrijk omdat ze kunnen uitgroeien tot nieuwe klanten. En terugkerende bezoekers zijn vaak al klant die je site intensief gebruiken om informatie op te halen. Dat is een ideaal gegeven om via je website te communiceren met je klanten.
  • Welke zijn je populairste pagina’s? De inhoud van deze pagina’s vertelt dan waar er op dit moment meest vraag naar is, m.a.w. waar er zaken te doen zijn of waar er verkoop in zit.
  • Welke zijn de inkom- en de vertrekpagina’s op je site? En daarmee verband houdend, welke pagina’s worden nooit bekeken. Vooral dit laatste is belangrijk om weten. Waarschijnlijk is er technisch iets fout (gebroken link, blokkage, …) ofwel is de inhoud niet relevant of zelfs fout.

Maar een goed analyseprogramma geeft je veel meer informatie. Wat dacht je van:

  • informatie van waar je bezoekers afkomstig zijn. Sta je op een aantal portaalsites, dan kan je hier meten welke je bezoekers opleveren. Net zo als je een banner (betalend of niet) op sites laat verschijnen, dan meet je hier het effect. Maar het kan ook nuttig zijn om b.v. te zien dat steeds meer mensen uit andere provincies of landen je site bezoeken. Dan weet je dat je aanbod of je prijzen ginder goed liggen en zijn er m.a.w. misschien zaken te doen.
  • Welke zoekwoorden gebruiken ze om op je site te komen? Vaak voorkomende zoekwoorden geven aan welke woorden “in zijn” of op dit moment vaak worden gebruikt door consumenten. Het is handig om deze ook voor je eigen reclame te gebruiken. Zo valt je publiciteit beter op en wordt ze langer onthouden. Deze woorden kunnen doeltreffend gebruikt worden voor reclamebanners, Google reclame, beschrijvingen op je website. Maar ook voor gedrukte advertenties, flyers, folders, verpakkingsteksten, enz. zijn ze heel bruikbaar.
  • Welke webbrowsers gebruiken ze? Dat is belangrijk om te maken dat je website zelf ten alle tijde mooi naar voor komt. Elke browser geeft nl. een beetje anders de informatie weer. Ietsje breder of net niet. Een bepaalde soort link werkt plots niet of fotoformaten die moeilijker weergegeven worden. Als je ziet dat b.v. 15 % van je bezoekers met Safari komen, dan bekijk je zeker eens je site met deze browser.
  • Hoe lang blijven ze op je site? Merk je dat quasi iedereen maar een paar seconden op je site blijft hangen, dan is het hoog tijd om je website of webshop aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Een site bestaat meestal uit twee soorten informatie: nl. vitale en informatieve. De vitale pagina’s zorgen dat je klanten en orders bekomt. Dit zijn o.a. je productenpagina’s, bestelpagina’s maar ook een promotieactiepagina. De informatieve geven nuttige data over je bedrijf (adresgegevens, plannetje, mailformulier, enz.). Heb je te weinig tot geen bezoekers op je vitale pagina’s controleer dan even of de informatie wel correct is, of de navigatie nog vlot kan en ook of er een duidelijke “call to action” op staat.
  • Welke pagina’s klikken ze aan en waar verdwijnen ze? Niet bezochte pagina’s op het internet zijn nutteloze en heel kostelijke pagina’s. En nutteloze kosten moet je vermijden. Is de inhoud van niet-bezochte webpagina’s voor jou belangrijk, kijk dan om de lay-out aantrekkelijker te maken en de tekst commerciëler of uitnodigender te maken. Durf gerust de mening vragen aan derden om te ontdekken waardoor de informatie niet opgemerkt wordt. En is de inhoud achterhaald of niet belangrijk? Schrap dan gewoon deze webpagina.

Google Analytics: een marketinginstrument.

Google zelf ontwikkelde een heel uitgebreid analyseprogramma voor websites en webshops. Naast bovenstaande informatie kun je je eigen site vergelijken met de gemiddelden van je branche. Zo merk je direct of je beter doet dan je sectorgemiddelde of niet. Bovendien is het een heel visueel en super uitgebreid programma.

Een (klein) nadeel is wel dat je er wel vertrouwd moet mee worden vooraleer je de schat aan informatie doeltreffend en snel kunt interpreteren en ook dat de gegevens minimum 1 dag oud zijn. Dat is niet erg als het over trends of tendenzen gaat, maar soms wil je graag de informatie over vandaag zelf.

Kennis is macht en meten is weten. Zeker op het internet zijn deze principes meer dan ooit waar. Het internet is immers de bron bij uitstek waar alles kan worden gemeten of geanalyseerd. Maak dan ook continu gebruik van alle informatie die je kunt krijgen om je eigen acties zo rendabel en efficiënt mogelijk te maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s