Januari en juli zijn de koopjesmaanden. En in de tweede helft komen de supersolden zeker? Ook voor een webshop zijn dit twee belangrijke items. Hoe ga je hier best mee om?
Zorg dat je webshop er uitziet als een winkel.
Een webshop benader je best zoals een gewone fysische winkel. Dat verwachten je klanten ook. Want zij komen naar je toe om producten of diensten aan te kopen. Als uitbater van een online shop zorg je best dat je klanten direct je winkel als dusdanig herkennen. Maar werken met voorraad betekent onvermijdelijk dat er artikels minder goed presteren. Op tijd “Koopjes” houden is dus de boodschap.
Koopjes laten je webshop boomen.
Wie een tijdje een webshop uitbaat en regelmatig de evolutie van de bezoekers nakijkt, merkt zeker een piek net voor en tijdens de koopjesmaanden. Er is immers geen reden waarom je klanten niet even komen kijken als ze een voordeel verwachten. Zorg dus dat je voorbereid bent en zet de koopjes prominent op je website bij het begin van de soldenmaanden. Wees niet te krenterig met je inspanning. Als er 348 artikels een speciale prijs krijgen, duid dit dan op allemaal aan. Liefst heel opvallend. B.v. met een rode bol, dominant vetjes, groter lettertype, enz. Ik weet het, het betekent meer werk of grotere kosten maar het rendeert zeker. In een gewone winkel gebeurt het toch ook zo!
Na de eerste golf: tandje bijsteken!
En na de koopjes, de superkoopjes natuurlijk. Fijn als alle artikels in promotie de eerste week de deur uit zijn. In de praktijk gebeurt dit nagenoeg nooit. Een prima idee om de derde week een schepje boven op te doen om de vierde week de restanten aan bodemprijzen de deur uit te jagen. Hou wel voor ogen dat consumenten heel snel verwend zijn en bijzonder lang onthouden. Doe je dit eenmaal, blijf dit dan later terug herhalen. Ook voor de super- en super-superkoopjes bestaat een apart publiek (naast je gewone klanten natuurlijk).
Is dit dan niet gevaarlijk om zo diep te gaan?
En bestaat de kans niet dat iedereen zal wachten tot de bodemprijzen? Niet echt. Vooreerst neemt de koper een berekend risico met wachten. Het is immers goed mogelijk dat iemand anders dit artikel aankoopt, en dan heeft hij niets. Vooral je normale, goede klanten doen snel hun voordeel bij de eerste afprijzingen. De tweede kortingronde is prima om klanten een aankoop te laten doen die ze anders normaal gesproken niet zouden doen, omdat ze niet echt behoefte er aan hebben, of omdat ze het product niet echt nodig hebben. En met de tweede en derde golf kan je natuurlijk nieuwe klanten lokken die anders je artikel niet zouden kopen omdat het te duur is aan de normale prijs, of omdat het niet echt bij een bestaande stijl past.
Koopjes kunnen ook nieuwe klanten werven.
Daar is niets mis mee want wie vroeger geen klant was, kan dit in de toekomst gerust worden en wie nu iets minder verdient kan later ruimer bij kas komen te zitten. Je merk ligt alvast in huis bij deze nieuwe klanten. Daarom, ook voor webshops: solden werken, én ook supersolden en super-supersolden. Probeer het nu misschien even: Laatste kans!
2TREES is gespecialiseerd in websites, e-promotie en online shops voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. We hebben ook standaardpakketten om je webshop klaar te maken voor solden, opendeur dagen, nieuwe collecties, feestperiodes, enz. Voor nieuwe of bestaande zaken, neem vrijblijvend met ons contact www.2trees.be.