Internetverkoop stijgt ondanks economische crisis.

December is een heel belangrijke maand voor internetverkoop.

December is een heel belangrijke maand voor internetverkoop.

December, nog meer dan januari, is een maand waar veel ondernemers reikhalzend naar uitkijken en hun omzet goed in het oog houden. Waar de koopjesmaand veelal ook een sociaal gebeuren is (met familie of vrienden shoppen is fun) telt de laatste maand van het jaar immers veel feestdagen waarvoor vrijwel iedereen geschenken wil aankopen. Maar hoe zit het met de internetverkoop in deze barre economische tijden?

December, de feest- en cadeaumaand.

Sinterklaas, Sint-Maarten, kerstdag en nieuwjaar. Een uitgelezen moment om je kinderen te verwennen of met vrienden en familie gezellig te tafelen en feesten. Ondertussen is de feestdag van de Sint achter de rug en wat blijkt? De verkoop via internet steeg met een 30 procent t.o.v. vorig jaar. De meest verkochte producten zijn speelgoed, games, dvd’s en boeken. Maar ook digitale camera’s, gsm’s en laptops gingen goed de elektronische deur uit. Dat blijkt uit een enquête door Thuiswinkel.org, de Nederlandse belangenorganisatie van thuis- en webwinkels.

Ook opvallend is het sterk gestegen aantal nieuwe kopers van Sinterklaasgeschenken. Er waren dit jaar ongeveer 1,2 miljoen mensen in Nederland die voor het eerst een Klaasgeschenk op het internet kochten. De voornaamste motieven om online te kopen waren het gemak van aankopen en de goede prijs-kwaliteitverhouding.

Hoe zijn de verwachtingen voor de kerstaankopen?

Onderzoek in Groot-Brittanië laat een stijging van de internetaankopen met zo’n 10-15 % verwachten. Ook blijkt dat de online kopers gemiddeld meer besteden dan het bedrag dat men in een winkel spendeert. De verwachte stijging is immers voor een groot del te danken aan het bedrag dat men dit jaar denkt aan te kopen in de feestperiode. Gemiddeld ligt de aankoop op het internet immers 12-15 % boven het bedrag dat in een winkel wordt besteed. Dat blijkt uit een onderzoek door Deloitte.

In België peilde Citibank naar het verwachte bestedingspatroon voor de feestdagen. Alhoewel 52 % van de Belgen in het huidig economisch klimaat minder denkt uit te geven, zegt meer dan de helft van de mensen dat ze dit jaar beter de prijzen gaan vergelijken. En een ideaal middel hiervoor is natuurlijk het internet, waarvan men ziet dat het surfgedrag rond de eindejaarperiode gevoelig stijgt.

Wat koopt de gemiddelde Belg als geschenk?

De Belg koopt vooral pakjes voor de partner (73 %), kinderen (63 %), de moeder (53 %) en de vader (39 %). Een geschenk voor de partner kost gemiddeld 87 euro. Voor de kinderen geeft men zo’n 75 euro per pakje uit en voor de ouders ongeveer 40 – 45 euro per persoon. Er wordt bijna het dubbele besteed voor partner en kinderen dan voor de overige familieleden.

Ziezo, met deze cijfers voor ogen krijgen we toch iets van een richting. Toch zijn dit maar peilingen en verwachtingen. In de praktijk zien we vrij grote verschillen tussen webshops die gelijkaardige producten verkopen. Het succes wordt nl. in heel grote mate bepaald door het uitzicht en de voorstelling van de producten van een online winkel en door de inzet en goede promotie door de webwinkel zelf. Goede adviezen betalen zichzelf dubbel en dik terug, zeker met online verkoop.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s