Hoe start je met een webshop?

Bereid een nieuwe webshop goed voor.

Bereid een nieuwe webshop goed voor.

Wat is je motivatie om te investeren in een webshop? Is het een reactie op tegenvallende verkopen in je normale winkel? Wil je een nieuwe markt en nieuwe klanten aanboren? Eist je leverancier het misschien? Of doe je het gewoon om ‘mee te zijn’ met de markt?

Je begrijpt ongetwijfeld dat dit laatste argument het zwakste is. Een webwinkel biedt een heel aantal specifieke voordelen, maar het is zeker geen “deus-ex-machina”, een duiveltje dat alle problemen oplost.

Welke voordelen heeft een online winkel?
Vooreerst valt de investering zeker goedkoper uit dan een nieuwe winkel oprichten. Niet alleen heb je geen huur- of aankoopkosten, en zijn er geen vaste kosten, je hoeft ook geen rekening te houden met toekomstige groei en ruimte. Je kunt immers uitbreiden volgens de noden.
Ook qua personeel en assortiment kun je ‘slim’ meegroeienmet de wensen van je klanten en de markt. Komt er veel vraag naar een bepaald product, dan kan je eenvoudig een aantal bijbestellen of een nieuw artikel aankopen terwijl je ze reeds verkocht hebt.
Tenslotte ben je niet meer gebonden aan een bepaalde regio, openingsuren, vakantieregeling, enz.
Dit zijn drie heel belangrijke voordelen, maar er zijn er vast nog wel meer.

Hoe start je best met een online shop?
Vooreerst maak je best voor jezelf een lijstje met de motieven waarom je online wilt verkopen, het aantal producten en de leveringsmodaliteiten van deze producten.
Zet ook kort op papier hoe je denkt te willen werken. Is het uitsluitend een online winkel, of gebeurt het in combinatie met een fysiek verkooppunt? Maar ook hoe zullen bestellingen administratief verwerkt worden en leveringen uitgevoerd?
Bereken tenslotte even hoeveel je maximaal wenst / kuntinvesteren in zo’n online winkel. Hou hier niet alleen rekening met je marges op verkopen, maar ook met de kostprijs om je online shop te promoten en met een deel niet verkochte stock. Als je internationaal gaat, moet je ook nog vertaalkosten incalculeren, want je teksten moeten toch wel professioneel zijn.

Eenmaal je dit allemaal onder elkaar hebt gezet, kan je eendegelijke webbouwer consulteren. Liefst een die ook kaas heeft gegeten van een webshop. Vraag -naast de precieze kostprijs- dus ook naar de ervaring, klanten, realisaties van dit bedrijf met webshops. Kijk vooral ook als je achteraf op een vlotte service kunt rekenen, want in het begin moet je wel rekening houden met een aantal inloopweeën. Je moet immers niet alleen vertrouwd worden met een nieuwe manier van werken, maar ook met een andere benadering van winkel voeren en verkopen.

Een webshop biedt zeker heel veel voordelen. Maar vergeet nooit dat je er ook achteraf goed mee moet werken. Het louter feit om er één te hebben, volstaat niet om automatisch succes te verwachten. Vraag dus ook je webbouwer of zij ervaring hebben met het professioneel uitbouwen, het doeltreffend promoten en het verder ontwikkelen van een webwinkel, liefst op maat van je bedrijf en samen met jezelf en je verantwoordelijken. En koop geen eenheidsworst. Elke webshop vergt een persoonlijke benadering want elke zaak, elk bedrijf of activiteit is uniek en kent zijn eigen specifieke eisen.

2TREES is gespecialiseerd in het bouwen en doeltreffend promoten van online winkels voor KMO’s en zelfstandige ondernemers, zowel voor B2C als B2B. Door onze specialisatie kun je starten met een basis-shop en achteraf je online activiteit uitbouwen volgens je eigen groei of wensen.

Wilt u meer weten over een webshop voor uw activiteit? Download gerust onze gratis folder op www.2TREES.be of contacteer ons even voor een vrijblijvend gesprek. Je krijgt er ongetwijfeld een pak nieuwe, praktische ideeën bij voor een goede uitbouw van je zaak in deze moderne tijd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s