Hoe schrijf je goede teksten voor het internet?

Goede teksten voor internet schrijven is niet moeilijk.

Goede teksten voor internet schrijven is niet moeilijk.

Artikels of teksten schrijven voor het internet verschilt sterk van b.v. het schrijven van folderteksten, een gedrukt artikel of zelfs een gewone instructiefolder. Dit komt vnl. omdat er op het internet anders gelezen wordt dan op papier. Gemiddeld na 5 seconden beslist de gemiddelde online bezoeker of je interessant genoeg bent om zijn aandacht te krijgen. Wil je zelf een tekst schrijven voor het internet, dan volgen hier tien handige tips voor een goed resultaat.

1. Zorg voor een goede lay-out van je tekst.

Een goede lay-out zorgt er voor dat de leesbaarheid verhoogt en dat men snel een idee krijgt over de inhoud. Het geeft als het ware snel visueel weer waar het over gaat. Hierdoor kan je bezoeker in een oogopslag bepalen of de inhoud tegemoetkomt aan zijn interesse.

Om tot een goede opbouw van je tekst te komen maak je best gebruik van hoofd- en tussentitels. Niet alleen verbetert de structuur van je tekst hiermee, maar de zoekmachines gaan ook een hogere waarde toekennen aan je tekst. Hierdoor scoor je een beter resultaat bij opzoekingen.

2. Verdeel je tekst in duidelijke blokken.

Hierdoor rangschik je alle informatie die samen hoort op een logische manier. Dit is belangrijk voor een goede verstaanbaarheid van je webtekst. Het maakt ook dat de mensen enkel de blokken kunnen lezen waar zij interesse voor hebben en niet de overige. Zo vermijd je in elk geval dat men snel wegklikt, zelfs indien er relevante informatie voor de bezoeker op je site staat.

3. Vermijd woorden of zinnen in hoofdletters.

In het webchinees staat het gebruik van hoofdletters voor “roepen”. Automatisch komt dit dominant, schreeuwerig, autoritair en niet klantvriendelijk over. Er zijn andere middelen om belangrijke zaken te accentueren, zoals het gebruik van kleurverschillen in je tekst, woorden in vet, afwijkende lettertypes, enz.

Bovendien zorgt het gebruik van veel hoofdletters dat de tekst nogal verwarrend overkomt en zeker niet professioneel. En vreemd maar waar, van een op het eerste zicht “amateuristische” tekst nemen weinig mensen de inhoud voor erg betrouwbaar.

4. Plaats wat belangrijk is bovenaan.

Het eerste deel van je tekst wordt automatisch gelezen. Daarom is het belangrijk dat de belangrijkste informatie zich daar bevindt. De bezoeker die op je webtekst terecht komt, zal zeker deze informatie gelezen hebben vooraleer hij/zij evt. beslist om weg te klikken.

Verder in je tekst volgen dan specialiteiten, handige weetjes of minder belangrijke informatie. Zorg er wel voor dat ook de tekst verder even verzorgd en duidelijk van opbouw blijft.

5. Vermijd promo-talk.

Promotietermen zoals “de beste”, “de interessantste”, “unieke …”, doen nogal denken aan de colporteurs of standwerkers uit de vorige eeuw. Met grote woorden en loze zinnen probeerden ze de mensen plat te slaan om toch maar te kunnen verkopen. Dat werkt niet echt, want iedereen herkent dit automatisch als platte reclame. Het komt schreeuwerig, onbetrouwbaar en louche over. Dus creeërt dit een negatief effect.

Gebruik daarom duidelijke, eenvoudige termen die je gelijk bewijzen. Verwerk desnoods een paar tekeningen, foto’s of getuigenissen van klanten in je tekst. Maar gebruik een eerlijke, simpele bewoording. Dat komt veel geloofwaardiger over. Zeker klantengetuigenissen (met foto) trekken steeds de aandacht.

6. Trek de aandacht met vet.

Sommige woorden of passages zijn belangrijker dan andere. Of je wil iets extra accentueren of een speciale klemtoon leggen. Gebruik daarvoor woorden of alinea’s die je in vette tekst (bold) zet. Dergelijke opbouw komt heel natuurlijk over, iedereen herkent dit als belangrijke passages en het stoort nooit.

Hoed je er wel voor om te overdrijven. Indien je teveel tekst in vet zet, creëer je eerder een lappendeken en gaat het effect verloren. Herinner je dat een puzzel pas mooi is als het totaalbeeld klopt. Teveel vette delen in een tekst geven de impressie van een dambord en dat schaadt de goede lay-out (zie hoger).

7. Gebruik eenvoudige woorden en korte zinnen.

Teksten lezen op de computer verloopt tot 30 % trager dan voor gedrukte tekst. Daarom is het belangrijk om met korte zinnen en simpele woorden te werken. De lezer moet dan immers het minste moeite doen om de boodschap te begrijpen en het lezen gebeurt vlot.

Let wel dat korte zinnen niet automatisch betekent dat je weinig tekst moet schrijven. Eenmaal een bezoeker voor zich uitgemaakt heeft dat je tekst het waard is om gelezen te worden primeert de kwaliteit of de inhoud. En dan mag je best een lang artikel schrijven. Steeds op voorwaarde dat de inhoud betekenisvol, dus relevant en zinvol is. Maar ook bij een lange tekst is het belangrijk dat de zinsbouw kort en ongecompliceerd blijft en dat er eenvoudige, duidelijk begrijpbare woorden worden gebruikt.

8. Vermijd vakjargon.

Gespecialiseerde termen kunnen in de ogen van bepaalde mensen bewijzen dat je vakbekwaam bent. Maar op het internet zorgt dit voornamelijk dat een groot deel van de mensen afhaakt omdat ze het toch niet verstaan of teveel moeite moeten doen om je tekst te lezen. Het internet is een “populair of populistisch” medium. Zorg er dan ook voor dat de brede massa verstaat wat je wilt duidelijk maken.

Echte specialisten herken je het best doordat zij moeilijke (vakeigen) begrippen of termen op een eenvoudige, voor iedereen verstaanbare, manier naar voor brengen. En vakjargon verzwaart de tekst meestal nodeloos zonder dat het een meerwaarde met zich brengt. Te vermijden dus.

9. Maak slim gebruik van hyperlinks.

Hyperlinks zijn van de meest revolutionaire uitvindingen van het internet. Door middel van een eenvoudige muisklik simpelweg doorklikken tot bij de inhoud die je werkelijk interesseert. Hoe beter en doordacht je hyperlinks gebruikt in je tekst, hoe waardevoller je artikel zal zijn voor de lezers. Met het goed gebruik van hyperlinks stoffeer je immers uitgebreid de inhoud van je artikel en zorg je dat je eigen tekst heel goed gedocumenteerd is.

Let er wel op dat hyperlinks ook meestal zorgen dat de lezers je eigen artikel (website) verlaten en verder surfen via andere sites. Denk daarom goed na waar je hyperlinks inbouwt en hoe je dit doet. Probeer in elk geval te maken dat je lezers achteraf naar jouw artikel terugkomen om verder te lezen. Dit kan doordat je inhoud werkelijk van dusdanig groot belang is of doordat je de extra informatie in een bijkomend venster opent.

10. Gebruik gerust een teaser als opener.

Een teaser zorgt er voor dat de bezoekers een grotere interesse dan gemiddeld krijgen in je tekst en dat ze nieuwsgierig worden naar wat volgt. Enerzijds geeft het wel een “reclamegevoel” bij het lezen van een geteasde titel, maar anderzijds stoot het ook niet direct af. Het zorgt er wel voor dat de volgende twee paragrafen gelezen worden. En daarmee moet je het verschil maken.

Teasende zinnen zijn niet gemakkelijk om te maken. Dit komt doordat je een miniverhaal wilt vertellen met maar een paar woorden. En daar zit dan ook de kracht. Aan de ene kant vertolkt een goede teaser-titel een “algemeen” gekende waarheid of probleem. En in het tweede luik laat je uitschijnen dat er nu een adequate oplossing voorhanden is. Die beide zaken samen in een goede titellijn maken dat je zeker de aandacht trekt van je lezers en dat ze zonder aarzeling de verdere tekst doornemen.
Naast het gebruik van hoofdletters en teveel vette woorden zijn ook nog volgende zaken af te raden: het gebruik van schuine tekst (leest moeilijker dan rechte tekst), het onderlijnen van woorden (dit duidt immers op ingebouwde hyperlinks) en fantasierijke kleurcombinaties zoals witte letters op gekleurde achtergrond want zwarte of donkergrijze tekst op een witte achtergrond leest nog steeds het makkelijkst.

Goede teksten schrijven voor het internet vergt een bepaalde graad van oefening en training. Net zoals met veel is het in het begin voornamelijk zaak om te schrappen en te herwerken. Steeds opnieuw proberen ook totdat je internettekst perfect oogt en vlot en simpel leest. Hou wel steeds voor ogen om de tekst te schrijven met het hoofd van je bezoekers. Zet op papier wat ze zouden willen lezen en gebruik de taal die ze gewoon zijn. Combineer dit met een duidelijke structuur en een goede lay-out en het succes zal verzekerd zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s