Hoe kom ik aan e-mailadressen?

Een bestand e-mailadressen opbouwen is eenvoudig.

Een bestand e-mailadressen opbouwen is eenvoudig.

E-mailadressen zijn het commerciële goud bij e-commerce. Je kunt er berichten naartoe sturen, informatie verspreiden, voordelen toespelen of zelfs een peiling doen. Maar hoe kom je snel aan een voldoende aantal e-mailadressen? Een overzicht van de doeltreffendste middelen.

1) Begin bij je klanten en leveranciers.

Vaak realiseer je het niet, maar je zaak beschikt meestal reeds over een bestand van e-mailadressen. Maar vaak zit het niet in een commerciële databank. De klantengegevens die je via je boekhouding kan opvragen bevatten meestal ook de e-mailgegevens. Dat is immers eenvoudig om te communiceren. Dit gaat ook op voor je leveranciers waar hun e-mail op de facturen of in het leveranciersbestand is terug te vinden.

Ook potentiële klanten vormen een eerste bron van informatie. Via de verkoop ga je even door de contactgegevens van al wie je een voorstel hebt bezorgd. Ook dit bestand bevat de voornaamste gegevens van een toekomstige klant of zakenrelatie.

En voor wie je het niet weet, vraag het dan gewoon. Je kunt ze opbellen om het te vragen. Dit gaat heel snel en is nog vrij goedkoop. Bovendien is het een gelegenheid om nog eens persoonlijk contact te hebben met je klant of leverancier. Maar je kunt ook een terugzendkaart bij je facturen en brieven voegen of ze opzoeken in de telefoongids. Deze laatste manieren kosten iets meer aan tijd en geld, maar ze hebben het voordeel dat je snel een e-mailbestand samenstelt.

2) Werf e-mailadressen via je reclame.

Een eerste middel is natuurlijk de mogelijkheid om bezoekers te laten registreren op je website doordat ze hun e-mailadres kunnen nalaten. Dit kan zijn om hen te laten abonneren op jouw nieuwsbrief, maar ook om een paar maal per jaar voordelen te ontvangen, of als eerste een bericht van je nieuwe zaken. Zo bouw je spontaan en automatisch aan een bestand mailadressen van mensen die interesse hebben in jouw activiteiten.

Denk er aan dat je de meeste reclamevormen voor het opbouwen van een mailbestand kan gebruiken. Op advertenties zet je b.v. een retourbon waar de prospectgegevens, inclusief e-mailadres, worden genoteerd. Ook op je folders kan je een terugzendkaart opnemen waarmee prospecten met je in contact kunnen komen.

Geef tenslotte de instructie aan je personeel om bij elk nieuw contact zeker de naam, telefoon en het e-mailadres te vragen. Leg evt. handige invulkaartjes op de desk en geef het verhaal mee waarom je dit vraagt. Sommige mensen zullen weigeren, maar de meesten maken er echt geen punt van om hun gegevens op te geven.

3) Ruil nuttige informatie tegen e-mailadressen.

Beschik je over een handig formulier waar iedereen interesse voor heeft? Of een nuttige omrekentabel, kostencalculatie of overzichtschema? Heb je een goede instructiefolder, een leuk kookboek of een handig hebbeding ter beschikking? Zet dat dan op je website, maak dat de mensen het gratis kunnen downloaden maar vraag hen eerst om zich (ook gratis) te registreren. Vrijwel iedereen zal bereid zijn om hun gegevens op te geven om een interessant item gratis te bekomen.

Dit is een heel sympathieke manier om je e-mailbestand op te bouwen. Bovendien verhoogt het de waarde van je website en bewijst het je expertise als handelaar.

4) Organiseer een gratis klantenactie.

Ook een snelle manier om aan kwalitatief goede e-mailadressen te komen is een tell-a-friendactie organiseren. Het principe is eenvoudig: je vraagt je eigen klanten om de e-mail van een aantal vrienden, familieleden, kennissen, enz. op te geven in ruil voor een voordeel. Het voordeel moet het wel waard zijn, natuurlijk en het is ook best om een goede reden te hebben om dit te doen. M.a.w. zowel jijzelf (bekomen van e-mails), als je klant (leuk om je eigen vrienden iets te geven) als je nieuwe klanten (tof om een leuk voordeel te ontvangen) moeten winnaar zijn.

Een heel speciale manier om vlotjes een groot aantal mailadressen te bekomen gebeurt door het organiseren van een gratis internetwedstrijd. Neem een goed product of dienst van jezelf, maak er een wedstrijdvraag over, verspreid de boodschap via het internet en beloof een mooie prijs voor de winnaar(s). Je zal zien, honderden reacties komen binnen onder de vorm van e-mailadressen. Een aantal schrijven zich naderhand terug uit, maar de residu adressen blijft meestal wel erg de moeite.

5) Werf e-mailadressen via partnerships.

Hiervoor kijk je even uit wie een vlot bezochte website heeft of welke nieuwsbrieven veel bezoekers tellen. Daarmee maak je een commerciële afspraak door b.v. een banner te kopen op een website of een artikel te laten plaatsen in een nieuwsbrief. Zorg er wel steeds voor dat er een link opgenomen wordt naar jouw eigen website en zorg dat de bezoekers gestimuleerd worden om hun e-mailadres op te geven. Op deze manier kun je snel honderden nieuwe bezoekers aantrekken en een behoorlijk groot aantal e-mailadressen verzamelen.

En eenmaal je over een voldoende groot bestand mailadressen dan kan je er mee beginnen werken. Hou wel in het oog dat er een aantal wettelijke verplichtingen en regels zijn waar je je moet aan houden. De wet op de privacy verbiedt het ongecontroleerd en ongebreideld verkopen van adressenbestanden en garandeert dat de klant de eigen gegevens kan consulteren en wijzigen. En als je je tot consumenten richt, moet je wel eerst toestemming krijgen vooraleer je reclame begint rond te sturen via het internet. Daarom is het belangrijk om voor je e-promotie samen te werken met een goede en betrouwbare partner, zodat je de wettelijke reglementering naleeft en anderzijds zelf geen commercieel nadelig risico loopt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s