Hoe foutieve online betalingen herstellen?

Veilig betalen is noodzaak. Maar fouten kunnen ook rechtgezet worden.

Veilig betalen is noodzaak. Maar fouten kunnen ook rechtgezet worden.

Meer en meer mensen gebruiken online banking via het internet. Momenteel hebben zo’n 30 procent van de bankrekeningen een online abonnement en dit aandeel stijgt gestaag. Dat is een van de redenen waarom webshops en online winkelen zo populair wordt. Maar wat moet je doen als je een fout maakt bij het online betalen?

Fouten zijn eerder uitzondering dan regel.

De praktijk leert dat er erg weinig fouten gebeuren bij het online betalen. Vooreerst letten de mensen blijkbaar heel goed op vooraleer ze op de verzendknop duwen. Ze controleren erg zorgvuldig de belangrijke gegevens zoals bankrekeningnummer en bedrag. En dat maar goed ook.

Eenmaal de betaalgegevens van iemand correct in je online banking zijn ingevoerd, worden ze automatisch opgeslagen voor later gebruik. Dus wie eenmaal een goede overschrijving uitvoerde, kan dit later onbeperkt en foutloos blijven doen. Bovendien controleren de bankprogramma’s ook als er geen fout in het rekeningnummer is geslopen. Bij online banking zijn er nl. zogenaamde algoritmes ingebouwd die herkennen of een nummer correct is of niet. Betalingen naar foutieve rekeningen worden niet uitgevoerd en je krijgt direct een melding hiervan.

Wat kan er wel fout gaan bij online betalingen?

Is een online bankprogramma in staat om de juistheid van rekeningnummers te controleren, dan is dit niet geval voor de bedragen natuurlijk. Wat van tijd tot tijd wel voorkomt is:

  • dat je twee personen met dezelfde naam hebt opgeslagen en nu naar de verkeerde overschrijft;
  • dat je een typfout maakt, b.v. een nulletje teveel of een komma foutief invoegt in de online betaalopdacht;
  • dat je tweemaal na elkaar dezelfde overschrijving uitvoert, vnl. bij het ingeven van een serie betalingen ineens.

Merk je direct na het doorsturen van een betaling dat je een fout gemaakt hebt, dan kan je bij een aantal bankinstellingen deze zelf nog annuleren. Dan kan je ook gelijk een nieuwe, nu correcte, overschrijving intypen.

Is dit niet mogelijk, neem dan direct contact op met je bankkantoor. Leg hen de situatie uit en vraag hen om zelf manueel je overschrijving te schrappen. Indien dit snel (binnen de paar uur) gebeurt, dus voor dat de betaling effectief is uitgevoerd, kan je foute betaling meestal nog worden tegengehouden.

Is je betaling reeds uitgevoerd bij je bankinstelling, of het geld al van je rekening gedebiteerd, neem dan contact op met degene die je foute betaling ontving. Vraag simpelweg om je betaling terug te storten. Dit is meestal de eenvoudigste en snelste manier om dit te regelen. De meeste mensen gaan er geen punt van maken en schrijven het ten onrechte ontvangen bedrag direct aan je over. Dat is ten andere ook wettelijk niet toegestaan om ten onrechte bekomen geld te houden.

Lukt het niet op deze manier, schakel dan je bank in. Leg hen de situatie uiteen en bezorg een print (of pdf-kopie) van de bewuste, foute overschrijving. Dan zal jouw bank contact nemen met de bankinstelling van de (foute) begunstigde om zo je verkeerd overgeschreven geld terug te krijgen. De bank van de begunstige neemt vervolgens contact op met haar cliënt met het verzoek om de terugstorting te regelen. En meestal ben je na zo’n tweetal weken terug in het bezit van je geld.

In de praktijk gebeuren erg weinig fouten bij online betalingen. Dit komt vooral omdat de mensen hun eigen heel goed controleren vooraleer de overschrijvingen door te sturen. Gebeurt dit toch, onderneem dan direct actie en meestal komt alles snel terug in orde.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s