Hoe een goede domeinnaam kiezen.

Een goede domeinnaam kiezen is belangrijk.

Een goede domeinnaam kiezen is belangrijk.

Een goede domeinnaam is belangrijk omdat het helpt om je website of webshop sneller bekend te maken en veel bezoekers aan te trekken. De beste domeinnamen lijken logisch, liggen goed in het geheugen en zijn gemakkelijk om in te typen. Toch moet je het belang ook niet overdrijven. Een domeinnaam is maar een naam en kan bekend gemaakt worden. Maar hoe beter doordacht, hoe meer je website of webshop een streepje voor heeft. Hier volgen enkele tips om een goede domeinnaam te kiezen.

1. Zoek de beste naam en koop ze.

Bij de zoektocht naar een geschikte naam voor je nieuwe website of webshop begin je automatisch bij je firmanaam of eigen naam. De meeste mensen nemen immers spontaan aan dat www.jenaam.xx ook de naam van je website is. In bepaalde gevallen is het aangewezen om je productnaam of je belangrijkste dienst te nemen als domeinnaam.

Een goede regel is om even na te denken wat de mensen zullen intypen in zoekmachines om je te vinden. Als je productnaam belangrijker is dan je eigen naam moet je deze kiezen. Het resultaat primeert immers steeds boven de show. De beste domeinnaam moet wel voldoen aan drie criteria, nl. ze komt heel logisch over, blijft goed in het geheugen hangen en kan gemakkelijk en foutloos worden ingetypt.

2. Kijk steeds na of je domeinnaam nog vrij is.

Van zodra je een naam gekozen hebt, kijk je best of deze nog vrij is. Maak niet de fout om gewoon www.jegekozennaam.be in je browser te typen. Veel domeinnamen zijn immers wel vastgelegd, maar nog niet actief in gebruik. Soms reserveren bedrijven ook bepaalde namen om te vermijden dat de concurrentie ze kan gebruiken.

Check de status bij voorkeur bij de site van DNS, de officiële Belgische regulator voor de domeinnamen. Dit doe je door naarwww.dns.be te surfen en in het vak rechts bovenaan de gewenste domeinnaam in te geven (zonder www en .be). Je ziet er direct of je deze nog vrij is of eventueel wie ze in eigendom heeft.

3.Welk achtervoegsel neem je best?

Leef en werk je in België, denk dan automatisch eerst aan een .be registratie. De meeste mensen nemen automatisch aan dat je naam in België door .be gevolgd wordt. Dat wekt ook meer vertrouwen dan bijvoorbeeld een .cz of .ae extensie. In het professioneel zakenleven ben je niet veel met zo’n exotische achtervoegsels.

Is de .be registratie niet meer mogelijk, en je gebruikt je website voor commerciële doeleinden, dan is een .com een heel goede tweede keuze. Soms kan een .com extensie ook beter zijn, b.v. als je vooral met Engelstalige landen zaken doet.

Heb je een paar hoofdmarkten (landen) waar je actief bent, kijk dan even om je naam met meerdere achtervoegsels vast te leggen. Er spelen nl. wat chauvinistische trekjes bij de mensen want hun voorkeur gaat meestal automatisch uit naar websites die de eigen landcode dragen. En dat stukje vertrouwen is heel dankbaar meegenomen voor je bedrijf.

4. Werken aliassen namen ook goed?

Indien de naam van je eerste keuze niet meer vrij is, moet je vanzelfsprekend voor een alternatieve naam kiezen. Soms kun je je redden door ergens in de naam een tussenstreepje toe te voegen. Maar vaak ook niet.

Naast je eigen naam of firmanaam kan je ervoor kiezen om een activiteitgebonden naam te registreren. Bijvoorbeeldwww.snelgeld.be of www.invertrouwen.be kan heel doeltreffend zijn voor een kredietverstrekker. Of www.primasite.be voor een webbouwer.

Nog andere mogelijkheden zijn de merknamen die je voert gebruiken. Als je zelf producent bent, is er meestal niets aan de hand. Maar als je deze producten of diensten betrekt van een leverancier kijk je best eerst even na of je deze naam of terminologie vrij mag gebruiken. Eventuele problemen voorkomen is altijd beter dan achteraf reddingsoperaties te moeten doen.

5. Wel of niet een koppelteken gebruiken?

Er bestaat geen wetenschappelijk bewijs voor of tegen het tussenstreepje in een naam. Soms is het aangewezen om er eentje te gebruiken, b.v. als reddingsmiddel om een niet-vrije domeinnaam toch te kunnen gebruiken, of om de leesbaarheid (duidelijkheid) te bevorderen. Laat dat laatste het criterium zijn. Als je er beter door herinnerd wordt, gebruik er dan eentje. Voor wie typt zal dat ene letterteken niet de wereld van verschil uitmaken.

6. Een bestaande domeinnaam overkopen.

Het gebeurt regelmatig dat domeinnamen wel door iemand aangekocht zijn, maar niet in gebruik. Dat kan zijn omdat het “populaire” zoekwoorden zijn, of heel typerend voor een merk of branche, of ook omdat de eigenaar ze registreerde om ze met winst te kunnen doorverkopen. Als je ziet dat je gewenste domeinnaam geregistreerd staat, maar je vindt geen actieve website terug op dit adres, durf gerust contact op te nemen met de eigenaar. Misschien kun je tegen een betaalbare prijs de naam van je eerste keuze overkopen.

In bepaalde omstandigheden kun je een domeinnaam gerechterlijk opeisen. Als het je hoofdactiviteit typeert en de eigenaar maakt er geen of oneigenlijk gebruik van, dan is het mogelijk om klacht neer te leggen en een procedure op te starten om deze naam weer vrij te krijgen. Meer informatie kan je bekomen via DNS (www.dns.be).

7. Rekening houden met typ- en spellingsfouten.

Het kan slim zijn om, naast je domeinnaam met normale schrijfwijze, ook de namen met vaak voorkomende typ- of spellingsfouten actief te maken met een doorverwijzing naar je hoofdsite. Bezit je b.v. www.mammoet.be, dan kan het aangewezen zijn om ook www.mamoet.be te gebruiken. Hierdoor maak je je hoofdsite gemakkelijker bereikbaar voor het publiek en mag je iets meer bezoekers verwachten.

Nog een tip, zelfs als je er niets mee doet dan nog kan je kiezen om een aantal populaire varianten op je naam vast te leggen. Gewoon om te vermijden dat je voornaamste concurrenten er beslag op leggen, of ook nog om ze actief te stellen en naar je hoofdsite door te verwijzen. Er zijn zelfs individuen die bepaalde “bloopers” registeren en er een reclamepagina van maken. Een voorbeeld hiervan is www.gooogle.be.

8. Speciale (tijdelijke) actie-namen.

Als je eenmalig een grote promotieactie zal uitvoeren, of als je dezelfde actie een aantal maal herhaalt, is het tof om een speciale “actie-URL” in het leven te roepen. Stel dat je elk jaar je opendeurweekend combineert met een reclameactie die “de dolle dagen” noemt. Wat belet er je dan om www.dedolledagen.be in het leven te roepen en hier je speciale acties in detail aan te kondigen? Met deze variant kan je mooi spelen op marketingvlak zodat je je succes kunt versterken.

En na de actie laat je deze naam natuurlijk actief, want een aantal mensen kennen hem. In de maanden dat deze actie niet meer loopt kun je er ofwel verwijzen naar een volgende, nieuwe campagne ofwel een redirect (doorverwijzing) installeren terug naar je hoofdsite. En op gestelde tijden koppel je deze naam weer los van je eigen site om er de volgende promotieacie mee te voeren.

9. Eenmaal gekozen, blijf dan je naam trouw.

Het is een vaak voorkomende fout is te denken dat je domeinnaam de oorzaak is van een minder goed scorende website of webshop. Een domeinnaam is maar een naam, niets meer en niets minder. Steek daarom echt wat tijd in het vinden van een goede URL en blijf daarna je gekozen naam trouw. Hou er rekening mee dat, eenmaal je gestart bent met een naam, deze in een aantal voorkeurslijstjes, adressenboeken of bladwijzerlijsten terecht komt. Zelfs al houden er maar twintig mensen je websiteadres bij, dan nog is het voor je zaak commercieel slecht als iemand plots het bericht “onvindbaar” ziet bij het surfen.

Het is veel belangrijker om achteraf bij je gekozen naam te blijven en tijd en inspanning te steken om je naamsbekendheid te verbeteren. En daar kun je aan bouwen. Denk er gewoon even aan wie tien jaar terug een naam als Google kende. En op deze korte tijd is het uitgegroeid tot een begrip en zelfs een woord waar er een betekenis achter zit.

Blijkt er uit de praktijk dat je toch echt fout hebt gekozen, dan kan je overwegen om een nieuwe naam te nemen. Doe dit wel zo snel mogelijk (want elke dag kan er een nieuwe persoon je ontdekken) en doe dit ook maar 1 maal. Een tweede kans is nog acceptabel voor de mensen, maar teveel van naam wijzigen neigt eerder naar wispelturigheid dan naar stabiliteit. Hou steeds de vuistregel voor ogen dat een vlot werkende foute naam steeds te verkiezen is boven een slecht presterende correcte naam.

10. Blijf constant werken aan je naambekendheid.

En eenmaal je een naam gekozen hebt, deze vastgelegd is en je website online staat, gelden de algemene regels van de reclame. Maak je naam tot een begrip door ze systematisch, continu en herhaaldelijk te vernoemen. Hoe meer je reclame maakt met je websiteadres, hoe beter ze in het geheugen van de mensen verankerd wordt, hoe gemakkelijker ze herinnerd wordt en hoe bekender ze wordt. Zorg dat je domeinnaam uitgroeit tot een begrip. En hierover vindt je een aantal andere artikels op deze blog.

Een goede domeinnaam is een belangrijk element om van je website of webshop een succes te maken. Het is niet het enige maar wel een voornaam hulpmiddel. Steek daarom de nodige tijd in het vinden van een goede domeinnaam en doe het ernstig en bestudeerd. En kom je er zelf niet uit, vraag dan gerust advies aan je webbouwer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s