Hoe bouw ik een succesvolle Google reclame? (2)

Google adwords, ideale reclame voor het internet.

Google adwords, ideale reclame voor het internet.

Vorige keer had ik het over het maken van een goede Google reclame en de dingen waar je moet mee rekening houden. Maar daar stopt het meestal niet. Om van een goede Google Adwords een heel performante te maken, is er achteraf ook nog wat werk nodig. Hier volgen een tweede serie tips om tot een doeltreffende Google Adwords campagne te komen.

a) Maak je campagne performanter.

Indien je rekening houdt met de vijf tips van vorige week om een Google campagne te bouwen, geraak je al een heel eind. En misschien krijg je zelfs een aantal goede klikken in je eerste maand.

Maar meestal is de eerste campagne nog wel voor verbetering vatbaar. Ideaal hiervoor is om een aantal advertentievarianten te bouwen en deze tegen elkaar uit te spelen. Zo kun je ontdekken welke versie de meeste klikken oplevert, of de meeste vertoningen. Ook kun je achteraf goed werkende elementen van de ene variant gebruiken om een tweede versie te verbeteren. Dit is meestal het werk en de kosten waard, want hoe performanter de campagne opgemaakt is, hoe goedkoper je reclame wordt voor eenzelfde opbrengst.

b) Diversifeer met campagnes à la carte.

De meeste zaken verkopen verschillende producten of leveren verschillende diensten. Vaak maakt men in het begin de fout om teveel te willen adverteren met een advertentie. Het beste resultaat mag men verwachten indien men met een reclametekst slechts één product, dienst of doelgroep wil aanspreken. Zo kan men immers een advertentie à-la-carte maken en deze heel fijn afstemmen op de mogelijke klanten die men voor ogen heeft.

En wie verschillende interessante zaken in de aanbieding heeft, maakt best aparte campagnes. Zo kun je elke campagne werkelijk haarfijn opbouwen naar het product, dienst of klant die men wil aantrekken. Deze werkwijze vergt meer arbeid, maar het resultaat is ongetwijfeld veel beter. Ook de mogelijkheden om de campagnes bij te sturen achteraf zijn groter.

c) Leer van je concurrenten.

Misschien staat je concurrent al iets verder met Google reclame en hebben zij ondertussen wat ervaring opgebouwd. Of ze gebruiken een formule of toepassing waar jij nog niet aan dacht. Het kan nooit kwaad om goede zaken van iemand anders ook te gebruiken. Want wat werkt op een ander werkt meestal ook voor jou. Kijk dus van tijd tot tijd naar andere advertenties van je collega’s en probeer de goede dingen ook uit.

Een bijkomend voordeel is dat je door de advertenties te bekijken ook snel op de hoogte komt van nieuwe producten van hen, of van acties en promoties. En zeker in de huidige tijd is snelheid van groot belang.

d) Volg dagelijks de prestaties van je campagnes.

Elke dag worden je advertenties vertoond. Dus elke dag kan je zien of bepaalde zoekwoorden, zinsdelen, uitgesloten woorden, enz. presteren of geen resultaat geven. Zie je trefwoorden die voor jou belangrijk zijn, maar die voor geen meter werken, kijk dan snel naar alternatieven. Of zoek andere woorden die wel resultaat geven. De eerste maand is het fijntunen van een Google advertentie best wel intensief werk. Maar enkel zo komt men na een paar maanden tot “de ideale reclame” (bij benadering natuurlijk).

e) Werk minimum 2x per jaar permanente campagnes bij.

Permanente campagnes zijn ofwel themacampagnes die jaar in, jaar uit actueel blijven. Of het zijn campagnes die hun rendement bewezen hebben en die blijven lopen omdat er steeds behoefte blijft aan het product of dienst.

Maar de maatschappij is steeds in evolutie en beweging. Zo ook de klanten. En het gaat snel tegenwoordig. Soms sta je versteld dat bepaalde typeringen of woorden, die 6 maand geleden hot en in waren, plotseling niet meer gebruikt worden. Of dat het zoekgedrag van je klanten plots gewijzigd is. Daarom is het heel verstandig om minimum 2x per jaar goed lopende campagnes te analyseren en bij te werken. Pas de zoekwoordenlijsten aan, kijk naar de biedingen of ze nog optimaal zijn, zoekgebied, verschijningstijd, enz. En geef je campagnes een nieuwe boost door deze facelift.

Google reclame is een moderne reclamevorm die én interessant én uiterst rendabel is in de huidige zoekmaatschappij. Maar het bouwen en performant maken (optimaliseren) van de Google campagnes zijn arbeidsintensief. Maar u kunt natuurlijk steeds op veilig spelen en uw internetreclame aan een specialist toevertrouwen. (U drukt toch ook uw advertentie in een tijdschrift of krant niet zelf?).

Een gedachte over “Hoe bouw ik een succesvolle Google reclame? (2)

  1. Pingback: Dynamische zoekwoorden in je Adwords Campagne | Sebastiaankuiper.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s