Hoe bouw ik een succesvolle Google reclame? (1)

Praktijktips voor succesvol adverteren met Google

Praktijktips voor succesvol adverteren met Google

Google is zowat de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Zeker in België waar de mensen in meer dan 95 procent dit kanaal gebruiken. Maar Google biedt ook de mogelijkheid om heel doeltreffend en betaalbaar reclame te maken … met Google Adwords. Een goede Google campagne levert zonder twijfel meer dan zijn geld op. Maar het bouwen ervan is toch wel specialistenwerk. Waar hou je best rekening mee?

1. Zoek de perfecte reclametekst.

De perfecte reclametekst is eenvoudig, stimulerend en wervend. Zorg er dus voor dat je met een paar woorden zo goed mogelijk weergeeft WAT je aanbiedt en HOE je er aan geraakt. De bedoeling is steeds om de mensen die op zoek zijn naar een product of een dienst die jij aanbiedt, naar je website te lokken. Natuurlijk moet je website commercieel genoeg zijn om de potentiële klanten overtuigen en tot kopen aan te zetten.

De perfecte reclametekst schrijven voor Google is intensief werk en duurt best een poosje. Woorden inpassen in een tekst, bijschaven totdat de toon en de inhoud opvalt. De mensen gepast nieuwsgierig maken en hen zo ver krijgen dat ze op je advertentie klikken. “Try en error” is meestal de boodschap zeker voor ongeoefenden.

2. Toon je tekst aan de juiste mensen.

De perfecte reclametekst tonen, en hertonen, bij mensen die niet op zoek zijn naar je producten of diensten is natuurlijk verloren moeite. Google biedt de mogelijkheid om advertenties enkel te vertonen aan mensen die de juiste zoekwoorden voor jou intypen, en die in juiste gebied wonen, of zelfs enkel tussen de juiste uren. Heel veel mogelijkheden dus, maar het komt er wel op aan om deze instellingen voor je campagne zo te verfijnen dat enkel een actuele koper ze ziet.

Het belangrijkste onderdeel hiervoor is de zoekwoordenlijst. Bouw ze nauwkeurig en met zorg op. Gebruik niet alleen zoekwoorden die je moeten tonen, maar ook zoekwoorden waarbij je niet wilt vertoont worden. En verruim je lijst met zinsdelen, brede zoekwoorden, precieze zoekwoorden, enz.

3. Toon je op verschillende kanalen.

Iedereen heeft wel al de advertenties gezien bij zoeken van informatie met Google. Dat zijn tekstadvertenties die verschijnen op het zoeknetwerk. Bij de zoekresultaten dus. Maar daar naast kan je advertentie ook worden vertoond met het inhoudsnetwerk en bij Google maps. Als je advertenties vertoond worden op het inhoudsnetwerk verschijnt je reclameboodschap op websites die meestal veel bezoekers trekken. Dat zijn de “gesponserde links” die je vaak aantreft. Je advertenties passen dan wel met de inhoud van die websites zodat mensen vaak denken dat deze een onderdeel ervan vormen. Doordat de inhoud van die sites strookt met je reclametekst bereik je meestal ook het juiste publiek.

Voor een campagne kan je eveneens meegeven dat je bij Google maps wilt verschijnen. Dan krijg je een vertoning als mensen b.v. de weg zoeken in je buurt. Dit is meestal interessant voor locale advertenties, dus wie b.v. in een provincie of beperkt taalgebied adverteert. Minder interessant is het b.v. als je als Vlaams bedrijf een Engelse Google advertentie maakt die gericht is op het Verenigd Koninkrijk.

4. Verhoog je trefkans door te diversifiëren.

Naast de gewone tekstadvertenties kan je ook beeldadvertenties bouwen. Of zelfs een videoafbeelding toevoegen aan je advertentie om beter op te vallen. Beeldadvertenties en andere verschijnen niet in het zoeknetwerk maar wel in het inhoudsnetwerk. Maar het is best aantrekkelijk als je advertentie beweegt en zo de aandacht trekt.

Je kunt eveneens diversifiëren door niet alleen via het Google zoekprogramma te werken, maar b.v. reclameboodschappen te maken die bij GSM berichten worden vertoond. Mobiele campagnes dus. Dat kan interessant zijn om een advertentie voor je winkel te vertonen als iemand b.v. de weg zoekt d.m.v. zijn pda.

5. Bied de juiste prijs voor je advertentie.

Met Google bepaal je immers niet alleen het bedrag per dag, week of maand dat je aan reclame wilt spenderen, je moet ook opgeven hoeveel je bereid bent om te betalen voor een klik. Dit noemt men het bod. Hoe beter je reclametekst opgemaakt is en hoe verfijnder je campagne ingesteld is, hoe minder een klik zal kosten om hoog vertoond te worden. Ook hoe minder adverteerders er zijn voor een product of dienst, hoe minder je zal moeten bieden om vertoond te worden. Hier speelt de wet van de concurrentie volop.

Het is dus zaak om -zeker de eerste paar maanden- te kijken hoe je advertentie evolueert om zo tot het juiste bod te komen. Bied je te laag, dan krijg je weinig of geen vertoningen. Zeker al niet op een zichtbare plaats op de eerste pagina van de zoekresultaten. Bied je te veel, dan verspil je eigenlijk reclamebudget zonder dat het nodig is.

Voor Google reclamecampagnes is het zoals met een auto. Zelfs als heb je de meest performante auto, dan nog krijg je enkel het beste resultaat als hij best afgesteld is. Google reclame levert zonder twijfel klanten en omzet op. Even proberen? Maar natuurlijk kan je ook steeds bij een specialist terecht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s