Hoe belangrijk kan internet zijn voor je zaak?

Hoe belangrijk is het internet in de maatschappij?

Hoe belangrijk is het internet in de maatschappij?

Naarmate het internet meer en meer ingeburgerd zit in het dagelijks leven, wordt het commercieel belangrijker. Op dit moment is het gewoonweg niet meer weg te denken uit de maatschappij. Het internet is even onmisbaar geworden als elektriciteit, water of lucht. Maar hoe belangrijk is internet nu in vergelijking met andere media, zoals televisie bijvoorbeeld? En hoe zit het in België ten opzichte van de rest van de wereld?

België binnen de top 25 in de wereld.

Als je als zakenman of handelaar een bepaald kanaal gebruikt om jezelf of je producten te promoten, dan zijn twee zaken van belang. Namelijk hoeveel mensen over dit medium beschikken en hoeveel daarvan het ook effectief gebruiken. Welnu, op het vlak van telecommunicatie en internet scoort België goed. Met een 24e plaats wereldwijd is het internet zonder enige twijfel een heel bruikbaar marketingmiddel.

Bovendien worden de eerste twintig plaatsen op dit wereldklassement ingenomen door landen uit Europa, Noord-Amerika en Azië. Dat is goed nieuws voor Belgische ondernemingen want er is zo veel kans dat in de landen waar ze zaken mee doen, hun klanten ook intensief gebruik maken van het internet. En daarmee is dit een heel interessant kanaal voor de eigen bedrijfsvoering.

Televisie en internet hebben grootste impact op consument.

Onderzoek leert dat televisie meer dan de helft van de totale impact van de marketing genereert. Dit komt doordat het in alle fases van het reclameproces een belangrijke speler is. Zowel op het vlak van merkbewustzijn, interesse, aankoopoverweging en aankoopbereidheid bereikt het uitstekende resultaten.

Na televisie heeft het internet van alle media de grootste impact met een aandeel van zo’n 13 procent. Voor de sectoren automotive, onderwijs en entertainment scoort het internet bovengemiddeld. Maar over alles is een tweede plaats (na televisie) een heel sterke marketingpositie.

Internetgebruik overtreft televisie omstreeks 2010.

Het internet is nog steeds een “relatief nieuw” medium. De meesten van ons herinneren zich de tijd voor internet en de opkomst van dit medium. Televisie dateert reeds van begin vorige eeuw terwijl de grote doorbraak eind jaren vijftig, jaren zestig kwam. Een traditioneel, goed ingeburgerd medium dus. Nu, nieuwe media hebben de eigenschap dat ze sneller groeien (marktaandeel verwerven) dan gevestigde, traditionele. En dit klopt.

Onderzoek toont aan dat een Europeaan gemiddeld 8,9 uur per week op het internet aanwezig is, tegen 11,5 uur voor het TV gebruik. Dat is nu. Aan het huidige groeitempo verwacht mens een stijging van het internetgebruik naar 14,2 uur per week rond juni 2010. De TV-consumptie blijft nagenoeg stabiel. Dat is ook logisch want de meeste gezinnen hebben 1 tot 3 televisietoestellen en kabelaansluitingen zijn nagenoeg overal aanwezig.

Aan de ene kant zijn voor het internet nog belangrijke groepen consumenten die nu aan een inhaalbeweging bezig zijn, zoals b.v. senioren, algemeen gebruik in onderwijs, enz. Anderzijds is de tendens dat het internetgebruik in de nabije toekomst ingrijpend zal wijzigen. Waar dit momenteel nog voornamelijk (95 %) via een computer gebeurt, verwacht men dat over 5 jaar het gebruik voornamelijk via mobiele telefoons, consumentenelektronica en spelcomputers zal gebeuren. Deze trend is de laatste tijd al goed ingezet.

De tendens is inderdaad dat de mensen alles willen consumeren op elk moment dat het hen uitkomt en op elke plaats. Daarom zijn nu de multimedia GSM (Apple iPhone, BlackBerry en andere Nokia’s) een hype aan het worden. In hun kielzog volgen overal hotspots, internettoepassingen voor smartphones, interactieve toepassingen die ook op Nintendo’s draaien enz. Het is ook zonder meer duidelijk dat, als het internet binnenkort op elk moment van de dag beschikbaar zal zijn én gebruikt wordt, dit een heel groot voordeel zal zijn ten opzichte van de andere media.

Besluit: internet wordt het belangrijkste communicatiemedium in de toekomst.

Van zodra de mensen het internet massaal zijn gaan gebruiken binnen hun leefwereld is het nagenoeg een must voor bedrijven of zaken om hierop aanwezig te zijn. Eerst gebeurt dit door middel van een eigen website, vervolgens probeert men er commercieel profijt uit te halen via een webshop of E-commerce. Maar eigenlijk is het net even belangrijk dat het internet ook in de bedrijfsvoering zelf wordt ingebed. Enkel zo kan men nu het maximaal rendement bekomen uit de eigen inspanningen op het internet, maar ook alleen maar zo zal men tijdig mee kunnen evolueren om in de toekomst mee te blijven met de komende evoluties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s