Het geheim van een goede website.

Goede websites beantwoorden aan een aantal criteria. Ontdek hier welke.

Goede websites beantwoorden aan een aantal criteria. Ontdek hier welke.

Sommige websites werken enorm goed op het internet. Andere sites zien er heel fris en modern uit, maar halen geen resultaat. Waar aan ligt dit? De geheime truc noemt inhoud. Waar moet je mee rekening houden en hoe kom je tot goede inhoud voor een internetwebsite? Dat lees je hier in dit artikel.

Inhoud: koning van de webdesign.

Er zijn twee cruciale zaken die elke goede website typeren. Ze worden heel gemakkelijk gevonden op het internet en ze bevatten steeds die informatie die je zoekt. Is het uitzicht van je site dan niet belangrijk? Zeker wel, maar toch primeert de inhoud boven het uitzicht.

Inhoud bestaat uit twee facetten, nl. uit de woorden op je site (samen met de afbeeldingen) en uit de wijze waarop deze woorden geordend worden. M.a.w. de inhoud en de opbouw van je website zijn eigenlijk bepalend voor een goede werking van je site.

Wat prefereren zoekmachines aan een website?

Meer dan 80 procent van de informatie op het internet wordt gevonden met behulp van zoekmachines. Zoekrobots lezen enkel inhoud (woorden) en structuur (opbouw) van een site. Ze “zien” dus op dit moment geen foto’s of afbeeldingen. Daarom is de stelling dat hoe meer woorden een site telt, hoe beter ze gevonden kan worden op het internet.

Daarnaast is de structuur of opbouw van je tekst heel belangrijk. Door de manier waarop een goede webbouwer titels, ondertitels, vette tekst, enz. gebruikt om de tekst te ordenen verlies of win je punten bij de zoekmachines. De optimale inhoud is duidelijk en goed gestructureerd. De tekst is ingedeeld in overzichtelijke blokken en de belangrijke punten zoals titels en items springen naar voor door de structuur die is toegepast. En de structuur van je tekst helpt ook mee aan het uitzicht van je site.

Wat appreciëren bezoekers aan een website?

Waarom bezoekt iemand een website? Dat is vrij simpel. Men zoekt steeds antwoorden op vragen. Het moet dus met een oogopslag duidelijk worden dat (een deel van) de gezochte informatie op je site aanwezig is. Daarvoor heb je de duidelijke structuur van hierboven nodig. Je moet eventuele bezoekers nl. goede redenen geven om verder te lezen op je site, of hen stimuleren om ook de andere pagina’s te bekijken. Want ook daar staat vaak belangrijke informatie vermeld.

Maar waar zoekmachines totaal geen belang hechten aan afbeeldingen wil een mens nog wel wat meer dan tekst alleen. Ook het uitzicht en het leesgemak van de teksten zijn hier van belang. Wat de mensen niet graag hebben, is het gebruik van allerlei gadgets die niet van belang zijn voor de informatiegaring. Foliekes zoals Java Script of Flash design hoeven niet echt. Integendeel, vaak trekken deze dynamische toepassingen alle aandacht zodat de serieuze informatie naar de achtergrond verdwijnt. Het is veel belangrijker om meer aandacht te besteden aan de teksten. Zorg dat ze geschreven zijn voor websitegebruik. En herwerk ze keer op keer totdat je ze perfect vindt. (zie hiervoor ook ons artikel van 25/02/09 over Goede webteksten schrijven)

Welke trucen kan zijn nuttig voor de websiteopbouw?

Er bestaan een aantal oplossingen om veel informatie op een klant- en zoekmachinevriendelijke manier op een website te plaatsen:

  • Gebruik subnavigaties of uitrolvensters om subcategorieën uit te bouwen. Maar beperk je tot max. 8-10 hoofdrubrieken om de basisstructuur uit te bouwen. Vermijd echter om de navigatie ongeordend op het bureaublad te gooien.
  • Plaats de hoofdnavigatie tegen de linker- of de bovenmarge. Een rechterkolom kan handig zijn om vaste rubrieken of om reclameblokjes te plaatsen.
  • Lange teksten kap je in kleine stukjes. Korte tekstjes lees je sneller en worden langer onthouden.
  • Keep it simple. Voor moeilijke constructies of zinswendingen is er geen tijd noch plaats in internetland.
  • Afbeeldingen (foto’s) plaats je functioneel, doch nooit zo dat ze dominant zijn. Is het nodig om details te tonen, laat dan je foto openrollen tot een groot beeld door op een tumbnail (klein beeldje) te klikken.
  • Gebruik volop titels, ondertitels en referteblokken om de tekst te ordenen. Bovendien accentueer je bepaalde ideeën of kernwoorden door ze in het vet te plaatsen. Maar liever een extra pagina als de inhoud dit noodzakelijk maakt, eerder dan een warhoofdig verhaal van ellenlange tekst te plaatsen.

Hou steeds het adagio van de websurfer voor ogen: deze heeft nooit tijd, zoekt constant informatie, informatie en informatie en wil in elk gaval in maximum 3 klikken ter bestemming zijn.

Een goede website ontwerpen is specialistenwerk. De techniek is een zaak, maar ook het esthetische is een pluspunt. Al scoor je er geen extra punten mee bij de zoekmachines, elke mens kijkt graag naar een aangenaam beeld. En dat is toch ook belangrijk voor je website.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s