Nog te vaak zien we dat de eerste website van KMO’s of zelfstandigen nauwelijks meer zijn dan een soort online “visitekaartje”. Buiten de naam, de adresgegevens, een foto en een erg summiere beschrijving, valt enkel de knop “contacteer ons” op. Nog te veel heeft men angst om informatie over de eigen activiteiten, realisaties, klanten, kostprijzen, enz. vrij en open mee te delen aan wie er interesse voor heeft. Het spook van de concurrentie dwaalt duidelijk nog sterk rond.
Dat is jammer omdat een goede website veel meer troeven biedt voor je eigen zaak. Onderzoek leerde ons dat een website tegenwoordig steeds meer gebruikt wordt door potentiële klanten om zich te informeren, en dat men een handelaar zonder website niet meer zo erg vertrouwt. Dit biedt voordelen. Weet iemand een reden op b.v. de gewone prijzen voor je producten of diensten niet op je website te plaatsen? Concurrentie? Volgens mij weten je concurrenten even goed als jijzelf wat je klanten aanrekent, of anders duurt het niet lang als ze dit willen weten. Da’s dus geen argument. Integendeel. Als je tot het hoger prijsniveau behoort, maak je automatisch dat klanten die geen budget genoeg hebben geen contact opnemen. Dat is toch tijd gewonnen om met de juiste mensen te praten.
En waarom zou je je klanten of realisaties niet vermelden? Angst om klanten kwijt te raken? Integendeel, wie met jou zaken deed en tevreden is, gebruik je best om reclame te maken voor je eigen zaak. Getuigenissen zijn nog steeds een van de sterkste promotie-instrumenten. Doen dus.
En vind je echt dat je je eigen mensen moet wegstoppen uit vrees dat ze worden weggekaapt? Ik niet, goede mensen blijven bij goede ondernemers werken, zeker als je henzelf respect toont als mens en werknemer en als je hen hun capaciteiten laat ontplooien. Het risico op een onbekende, nieuwe baan weegt nooit op tegen een aangename en gekende werksfeer. Maar klanten vinden het wel leuk als ze vooraf reeds zien welke mensen achter een zaak staan (wauw, het bedrijf bestaat écht!) en wat hun werk is.
Deze kleine dingen maken dat je Winst – Winst – Winst haalt uit je eigen website. Er zijn een aantal “technische” zaken waar je moet op letten voor je website, maar daar heb je een professionele webbouwer voor. Wie meer wilt weten, kan op onze website gratis een informatiefolder downloaden met informatie over een goede website of je kan je hier abonneren op de 2TREES nieuwsbrief die in de loop van april regelmatig tips, trends en tendenzen zal melden in de boeiende wereld van de internetcommunicatie voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen.