Evolutie van het internetgedrag in België.

Hoe gedraagt de Belgische surfer zich op internet?

Hoe gedraagt de Belgische surfer zich op internet?

Google is zonder twijfel de meest gebruikte zoekmachine van de wereld. Ook in België gebruiken meer dan 90 procent van de internauten Google om op het net te surfen. Nu onderzocht RNS Infratest in hun opdracht het internetgedrag van meer dan 2.000 mensen. Hier volgt het resultaat.

Hoe zoekt men op internet?

Wie informatie wil zoeken op het internet doet dit meestal met behulp van een zoekmachine. Vijfenzeventig procent van de geënquêteerden gebruiken deze weg, waarmee de zoekmachine de meest gebruikte online-informatiebron is. Wie naar specifieke producten op zoek gaat, zoekt meestal websites op met prijsvergelijkingen (33 procent). Websites waar gebruikers hun mening geven over producten of diensten worden met 27 procent vaker bezocht dan sites waar professionelen hun mening geven (23 procent).

Wat zoekt men op het internet?

Bijna 40 procent van de Belgische internetgebruikers zoekt naar informatie op het internet voordat ze een product of dienst bestellen. Eenmaal men een keuze gemaakt heeft, plaatst vervolgens 39 procent van de mensen hun bestelling online terwijl 61 procent hun aankoop doet in de “werkelijke wereld”. De conclusie is duidelijk: het internet stimuleert niet enkel de verkoop via het internet, maar is nog steeds een belangrijke factor voor de groei van het traditionele bedrijf.

Wat doet men met de informatie van het internet?

E-commerce is zeker niet de dooddoener van de traditionele zaak. Het is wel zo dat steeds meer mensen een deel van hun aankopen online wensen te doen, b.v. omdat dit gemakkelijk is, of omdat men anders geen tijd heeft, of omdat het artikel niet direct te vinden is in hun buurt, enz. Maar de Belg blijft het traditioneel winkelbezoek best appreciëren. Met 72 procent blijken surfers vooral reizen online te verkennen vooraleer een beslissing te nemen. Wel opvallend is dat achteraf 28 procent van deze mensen hun reis in een reisbureau bestelden.

Besluit.

Het internet is momenteel een van de belangrijkste bronnen voor de mensen om zich te informeren waarbij men dit hoofdzakelijk doet met behulp van een zoekmachine. Maar achteraf gaat 60 procent van de mensen naar een traditionele zaak om te kopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s