Een website als turbo voor je promotieactie.

Hoe maak je van je website een promotie-instrument? Lees het hier.

Hoe maak je van je website een promotie-instrument? Lees het hier.

Een goede website is prima. Daar moet je zeker je voordeel mee kunnen doen. Maar al te vaak stellen we vast dat, eenmaal ze is afgewerkt, veel mensen ze prompt “vergeten”. Ze ziet er mooi uit en is te vinden via zoekmachines. That’s it? Niet helemaal. Hoe meer je er zelf mee werkt, hoe beter een website rendeert. Hier volgen een aantal goede tips om het verschil te maken.

Hoe haal je meer uit een website?

Boeiende vraag. Daar gaat zeker een beetje tijd over heen. De best werkende websites zijn deze die enerzijds veel worden bezocht, én herbezocht, door klanten en prospecten. En anderzijds zorgt een goede website ook constant voor nieuwe e-mailadressen zodat je beter en bij meer mensen reclame kunt maken. Zoals je weet, e-mailadressen zijn goud waard voor e-commerce.

Beide zaken, hoog bezoekersaantal en nieuwe e-mailadressen krijg je maar als je zelf voortdurend je website betrekt bij je eigen acties en promoties. Het enige dat je moet doen is er tijdig op denken en een commercieel ingestelde webbouwer onder de arm nemen.

Een website als extra troef gebruiken.

Een website is een unieke troef voor een zaak. Het maakt dat je reclame permanent kan gezien worden via het internet. Het toont je producten, diensten, sterke punten en troeven. Bovendien kun je er een schat aan informatie door bekomen. Maar je scoort beter als je je consumenten een handje helpt. Staan er binnenkort opendeurdagen of een promotieactie op stapel? Dan moet je zeker eens denken om je website als “turbo” in te schakelen.

a) Zet een extra landingspagina als reclame voor je homepagina.

De home is de pagina waar je op toe komt als je je domeinnaam intypt in een browser. Dat is een heel belangrijke plaats omdat iedereen deze ziet. Om een nieuwe actie met slaande trom aan te kondigen, kun je een speciale reclamepagina maken en deze voor de homepagina van je website plaatsen. Dan komen je bezoekers eerst op deze reclamepagina terecht en van daar surfen ze door naar je eigenlijke home pagina.

Deze reclame-landingspagina (ook wel 0-pagina genoemd) is eigenlijk een E-advertentie of een E-flyer waar je komende actie aantrekkelijk en commercieel wordt aangekondigd. Beschrijf klaar en duidelijk de voordelen van de actie, de periode waarin ze geldt en geef duidelijk aan waar men kan klikken om meer informatie te lezen. Een goede 0-pagina stimuleert de bezoekers om direct meer informatie te halen en om gebruik te maken van je actie. Het grote voordeel is ook dat werkelijk iedereen je aankondiging zal zien. Men kan er niet naast kijken.

b) Laat een reclamebanner lopen op je eigen website.

Eenmaal men de reclame-landingspagina verlaten heeft, is de boodschap ook weg. Dan primeert de overige inhoud van je website. Om te vermijden dat de komende actie te snel uit de aandacht van de bezoeker verdwijnt, kan een toffe reclamebanner worden geplaatst op de eigen website. Deze reclamebanner blijft terug altijd zichtbaar tijdens het surfen en laat de bezoekers op het even welk moment doorklikken naar de speciale pagina waar de actie in detail wordt uitgelegd.

Niet alleen blijft je reclame zo tijdens gans het bezoek zichtbaar, ook indien men tijdens het surfen plots interesse krijgt, kan men zo tot bij de informatie doorklikken. Bovendien kan een banner echt attractief en dynamisch gemaakt worden, zodat deze onbewust maar onvermijdelijk de aandacht trekt.

c) Een extra voordeel voor wie je website bezoekt én dit bewijst.

Een van de constante verzuchtingen van een goede website is om permanent e-mailadressen te verzamelen. Als je een promotieactie uitvoert, heb je een uniek voordeel. Spontane bezoekers aan je site kun je stimuleren om hun naam en e-mailadres achter te laten in ruil voor een extra voordeel. Geef b.v. 10 % extra korting, of een nuttig accessoire of een exclusief hebbeding gratis voor wie deze gegevens ingeeft op je website. Als je dit mailadres hebt, kun je gemakkelijk een (automatische) mail terugsturen met de extra kortingsbon of de voucher voor het promotievoordeel. Maar het belangrijkste is wel dat je zo een bestand nieuwe adressen verzamelt, waar je natuurlijk later weer promotie kan bij maken.

d) Een speciale actie vraagt een speciale actiepagina.

Meestal is het stramien van een doeltreffende website vast bepaald. Alles komt er op voor en de informatie heeft ook een vaste plaats. Het is nooit aangewezen om dit stramien overhoop te halen om een tijdelijke actie in vedette te stellen. Het is beter om een nieuwe, speciale actiepagina te maken om de komende promotieactie in detail te beschrijven. Deze extra pagina wordt natuurlijk uitgevoerd in de stijl van uw website, maar bevat de uitgebreide informatie over de actie. Eventueel aangevuld met foto’s, schema’s, beelden van vorige acties, getuigenissen van tevreden klanten, enz.

Deze speciale actiepagina wordt tijdelijk aan je website aangekoppeld. Naast de detailinformatie kan de bezoeker er kiezen om hier direct in te gaan op het aanbod, of om terug te gaan naar de hoofdsite. Na afloop van de actie wordt de promotietekst even vervangen door sfeerbeelden van de actie of de resultaten in woord en grafiek. En na een maandje wordt ze terug gedesactiveerd totdat er later een nieuwe actie aankomt.

e) De Tell-A-Friendactie: laat je klanten nieuwe klanten werven.

Voortbouwend op het marketingprincipe “van horen zeggen is de beste reclame” is de Tell A Friendactie een heel sterke internetreclamevorm. Mensen bevelen nl. maar iemand aan als ze én overtuigd zijn van de kennis, én zelf heel tevreden zijn. Als je dus van je vriend(in), familielid, kennis, collega, enz. een adresje krijgt, dan vertrouw je dit zonder meer als start. Daarom is het heel sterk om ook voor internetreclame je klanten in te schakelen.

Dit kan via een toffe Tell-A-Friendactie waarbij zowel diegene die je aanbeveelt een voordeel krijgt, zowel als degene die de aanbeveling krijgt. De truc zit hier in dat, als je dit alles via je website stuurt, je automatisch aan een heleboel nieuwe mailadressen geraakt van mensen die hoogstwaarschijnlijk interesse hebben voor je zaak, producten of diensten. Als dat niet mooi is.

Een mooie website hebben is leuk. Maar door je website doeltreffend in te schakelen bij je acties laat je ze effectief beter renderen. Elk bedrijf of zaak is anders. Net zoals geen twee promotieacties gelijk zijn. Daarom is het zeker aangewezen om bij de voorbereiding van je acties ook een goede webadviseur te betrekken. Je kunt maar best alle goede ideeën gebruiken om tot succes te komen.

Doeltreffende reclame via het internet is gespecialiseerd werk en vergt echt wel kennis van zaken. Daarom, plan je in de komende tijd een eigen promotie- of verkoopactie en je hebt een eigen website? Hou je b.v. opendeurdagen, promoot je nieuwe producten of diensten, of neem je deel aan een handelsbeurs? Kijk dan goed vooraf hoe je maximaal voordeel kunt halen uit het internet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s