Een nieuwsbrief sturen? Hoe krijg je adressen?

Adressen verzamelen voor e-nieuwsbrieven

Adressen verzamelen voor e-nieuwsbrieven

Het internet is een fantastisch medium om snel en heel rendabel producten of diensten te promoten. Met een persbericht of een nieuwsbrief bereik je met een druk op de knop een paar duizend mensen. Bovendien kun je de resultaten haarfijn analyseren. Prima, maar hoe kom je op een legale manier aan e-mailadressen?

Principe van de opt-in.
Dit principe wil simpelweg zeggen dat een consument altijd zelf en uitdrukkelijk toestemming moet geven (of aanvragen) om berichten van jouw bedrijf te ontvangen. Dat is wettelijk bepaald. Toch zijn er een aantal middelen die je kunnen helpen om snel een bestand van bruikbare e-mailadressen op te bouwen.

Online middelen.
– De eenvoudigste manier is een registratiebox te voorzien op je website en je bezoekers via een invulformuliertje zich te laten inschrijven op je nieuwsbrief. Een beetje webbouwer kan dit erg commercieel inkleden met voorbeelden van vroegere nieuwsbrieven, of een opsomming van voordelen, e.d.m.
– Je kunt ook de mogelijkheid bieden om vorige voordeelbrieven aan te vragen via je website. En hiervoor heb je natuurlijk ook de gegevens van de klant nodig.
– Wie snel een paar duizend mailadressen wil bekomen, kan een gratis wedstrijdorganiseren waarbij een paar bezoekers een mooie prijs kunnen winnen. Natuurlijk zet je op het antwoordformulier best een vak dat toestemming geeft om in verder nieuws en informatie te laten ontvangen. Maar dit werkt altijd.

Offline middelen.
– Een heel logische methode voor wie ook een gedrukte reclamefolder uitgeeft, is om daar een kader op te voorzien dat de geadresseerde toelaat om zich te registreren voor online reclame. Het formuliertje kan worden teruggestuurd, of gefaxt. Als het maar door de klant zelf gebeurt.
– Doe je een wedstrijd op een opendeurdag of beurs of zo, dan kun je op hetdeelnameformulier ook een aanvraagvak voor online reclame opnemen. Wie denkt om een prijs te kunnen winnen zal immers sneller geneigd zijn om zich alvast te registreren.
– Ook iedereen van wie je een visitekaartje krijgt (met e-mailadres) is een mogelijke klant op voorwaarde dat je persoonlijk sprak over je periodieke nieuwsbrief.
– En tenslotte mag je steeds je klanten aanschrijven. Wie is klant? Wel iedereen die de laatste 2 jaar bij je aankocht, of vroegere kopers die in de laatste 2 jaar nog mails van je ontvingen.

Wat telt NIET?
– Adresbestanden die je via derden kreeg, kocht of kopieerde mogen niet worden gebruikt
– Ook lijsten of adressen die je gewoon van het internet schraapte kunnen niet zomaar worden gemaild
– En klanten waar je de laatste 2 jaar geen contact meer mee had, mogen ook niet automatisch worden aangeschreven.
De reden is simpel. Van al deze categorieën ontbreekt de uitdrukkelijke toestemming om reclame van jou te ontvangen. En daar is de wetgever vrij strict in.

En wat met opt-out?
Opt-out is het tegengestelde van opt-in. Dit is de mogelijkheid om zich terug uit te schrijven en zich zo te laten verwijderen uit mailbestanden. Zet daarom op elk commercieel bericht dat je stuurt, wat de geadresseerde moet doen om zijn adres te laten schrappen. Dat kan online via een link (dan heb je hier zelf geen werk aan), maar het kan net even goed door de nieuwsbrief te laten beantwoorden met het verzoek om zich uit te schrijven.
Wat wel belangrijk is dat het ook effectief gebeurt op het eerste verzoek. Niemand is er immers mee gebaat dat je reclame terechtkomt bij mensen die dit niet willen. Dat wordt nooit een tevreden klant. Maar belangrijker, deze maakt beslist geen positieve reclame bij zijn kennissen.

Online reclame is gegarandeerd een heel efficiënt, rendabel en snel promotiemiddel. Op voorwaarde dat het klantvriendelijk en volgens de regels van de kunst gebeurt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s