Doeltreffende commerciële webteksten schrijven.

De marketingprincipes om goede webteksten te schrijven.

De marketingprincipes om goede webteksten te schrijven.

Het internet is de bron voor informatie in de maatschappij. Elk medium dat door veel mensen wordt gebruikt is een heel goede reclamebron. Om zoveel mogelijk publiciteit te bekomen is het belangrijk om goede webteksten te schrijven voor het internet. Hoe gebeurt dat en waar moet je op letten?

AIDA, een vast stramien in verkoop en reclame.

Dit vierletterwoord is super belangrijk voor iedereen die zich met marketing bezig houdt. Het is een van de grondprincipes dat telkens terugkomt. Verkoopgesprekken lopen volgens dat stramien, maar ook advertenties worden zo opgebouwd, klanten lezen informatie op deze manier, enz. AIDA staat voor:

A – Aandacht trekken
I – Interesse wekken
D – Drang tot kopen ontwikkelen
A – Actie (kopen) uitlokken

Goede webteksten schrijf je best ook volgens dit stramien. Niet alleen lezen prospecten en klanten op deze manier artikels, ze verwachten eigenlijk dat deze volgorde wordt aangehouden. En zoals je weet met het internet, als je levert wat de mensen verwachten heb je een voetje voor.

Aandacht trekken.

Intuïtief denk je hier natuurlijk aan een opvallende titel. Maar eigenlijk valt hier alles onder wat je doet opvallen en wat nieuwsgierig maakt bij de mensen. Dat kan dus even goed een opvallend beeld zijn of een hoop wartaal. Van zodra het de aandacht trekt en stimuleert om nader te kijken, ben je geslaagd.

Let er wel op dat hetgeen je gebruikt om de aandacht te trekken relevant moet zijn met je boodschap. Het is hoogst nefast als de mensen op basis van je aandachttrekker de moeite nemen om verder te lezen en ze dan plots vaststellen dat de inhoud helemaal niet gaat over wat ze verwachtten. Die relevantie moet je aanhouden zowel in woorden, beelden als kleuren en lettertypes.

Interesse wekken.

In een trefzeker artikel worden hiervoor ondertitels, bijschriften bij foto’s of de inleiding van een tekst gebruikt. Het is de bedoeling om nu het “statement” van de aandacht te versterken of uit te breiden zodat de lezer geprikkeld wordt om de inhoud van het artikel te lezen. Hier kunnen een aantal argumenten of voordelen worden opgesomd. Er kan ook een belofte worden voorgespiegeld voor wie het product of de dienst aankoopt.

Let wel dat je deze blok klaar, helder en kort houdt. Na deze fase hou je ofwel een aandachtige lezer over ofwel haakt de bezoeker af. Bovendien heb je niet de luxe om uit te weiden. In een paar seconden volgt de beslissing of het artikel kan interesseren of niet. Probeer ook steeds de indruk te wekken dat het artikel hoe dan ook interessant is om weten, zelfs al beslis je achteraf om niet te kopen. Wek de indruk van “Je moet dit echt wel gelezen hebben.”

Drang tot kopen ontwikkelen.

Eenmaal de bezoeker beslist heeft om verder de lezen is het aan de inhoud om te overtuigen. Nu heeft de lezer tijd voorzien om zich aandachtig te verdiepen in de tekst. Deze mag dan ook uitgebreider zijn. Vermijd wel langdradige teksten, maar schakel vlot over van argument naar argument. Wees kort, bondig en duidelijk, maar vermeld alle informatie die belangrijk, relevant en nuttig is. Ook goede afbeeldingen of tekeningen kunnen helpen om je waar aan de man te brengen. Testimonials waar “bestaande klanten” hun motivatie weergeven, of getuigen van bijzondere eigenschappen of voordelen doen het ook steeds goed. Zorg er wel voor dat je een dynamische, vlot leesbare tekst schrijft.

Let er op om zo weinig mogelijk “vakchinees” te gebruiken. Soms is vakjargon prima om ellenlange beschrijvingen te vermijden, maar bij overdadig gebruik haalt het de leesbaarheid naar beneden. Gebruik in elk geval enkel termen die ook door de meeste mensen gekend zijn. Voor internetgebruik hou je best de zinnen kort. Maak een goede structuur op met titels, tussentitels en ondertitels. Gebruik foto’s en afbeeldingen om tekstvlakken te onderbreken en accenten te leggen.

Actie (kopen) uitlokken.

Dat is natuurlijk het finale doel van een webtekst. Maar het is een vergissing om te denken dat een prospect spontaan contact zal nemen om iets te bestellen. Een heel kleine minderheid misschien wel, maar het overgrote deel van de mensen heeft een zetje nodig. Hiervoor kun je een aantal marketingtrucs toepassen. Speciale acties (in tijd beperkt) doen het altijd. Er zijn onbeperkte mogelijkheden voor inventieve geesten. Denk aan zinnen in de aard van “Bestel nu en krijg extra…”. Bij uitbreiding kan dit worden “Wij werken in de maand XYZ in uw regio en wie dan bestelt krijgt …”, of “voor de eerste 50 kopers, gratis …”

Let wel dat je steeds lezers uitnodigt om iets te doen of te reageren. Dit noemt men “Call to Action”. Ook het gebruik van speciale items kunnen helpen. Verwerk b.v. een opvallende actieknop (rode kleur, tekst: bestel nu) en laat doorklikken naar een aangepast bestelformulier dat de klant kan gebruiken voor de aankoop.

Nog een paar tips om mee rekening te houden:

  • Vormt je webtekst een onderdeel van promotiecampagne, dan worden er nog andere reclamemiddelen aangemaakt. Banners bijvoorbeeld, of folders, advertenties, flyers, promotieartikels, enz. Meestal worden een aantal typische beelden gebruikt, de campagnebeelden. Hou in dit geval voor ogen dat elk medium een eigen functie en doel heeft. Weet dat je webartikel op de lijn van de gedrukte folder staat qua belangrijkheid. Pas de tekst hier aan aan en gebruik zoveel mogelijk de typische campagnebeelden zodat de herkenbaarheid verhoogt.
  • Internetacties zijn heel efficiënt omdat nagenoeg alles meetbaar is. Daarom ook is een duidelijke “Call to Action” belangrijk. Hoe meer deze knop wordt gebruikt, of hoe meer formulieren worden ingevuld, hoe succesvoller de actie is.
  • De meeste webacties worden gestuurd via de eigen website. De aangepaste teksten worden hier in verwerkt. Het is heel slim om tijdens de actie goed het surfgedrag op je site te analyseren. Niet alleen om te kijken of je promotiepagina’s een toename van bezoekers kennen, maar ook waar ze evt. wegklikken of welke relatie er is tussen het aantal lezers van je webtekst en mensen die het bestelformulier invullen. Zo kun je snel aanpassingen doorvoeren en de actie bijsturen indien dit nodig is.
  • Denk er ook aan om, eenmaal een bestelformulier is ontvangen, direct de verdere stappen te laten uitvoeren. Een online klant verwacht nl. direct een mailtje om hem te bedanken voor zijn reactie en om te bevestigen dat zijn bestelling goed aangekomen is. Zet er alvast de volgende stappen duidelijk op zodat je klant weet wat er nu volgt. Snelheid en accuraatheid is hier super belangrijk.
  • En hou goed bij wie klant geworden is met je actie. Ontwikkel je klant tot een actieve klant waar je iets aan blijft hebben. Stuur een veertien dagen na levering b.v. een kort enquêteformulier om naar zijn tevredenheid te peilen. Enige tijd na hun bestelling kun je deze klanten een vervolgaanbieding doen als dank voor hun eerdere bestelling. Dat kan voor een hernieuwing gebeuren, maar ook voor een complementair artikel of dienst en zelfs voor een gans ander product uit je gamma. Maar zo kan je tweemaal collecteren door de refereren naar een bepaalde actie.

Goede webteksten kunnen veel bijdragen tot de verbetering van je bedrijfsresultaat. Het is wel belangrijk om vooraf voldoende aandacht te besteden aan de voorbereiding en om de nodige tijd uit te trekken om ze te schrijven. Het schrijven zelf van webteksten is een proces van opmaken, elimineren, aanpassen, vervangen, enz. totdat alles vlot in elkaar past en duidelijk leest. Een beetje webtekst, van voorbereiding tot eindafwerking, kost al gauw tussen de 15 à 25 uur. Voor een maximaal resultaat voer je best een paar eenvoudige, commerciële ingrepen door aan je website zelf zodat dit nieuws professioneel aangekondigd wordt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s