De voordelen van een eigen e-nieuwsbrief.

Een goede nieuwsbrief levert geld op. Hier volgen een aantal tips.

Een goede nieuwsbrief levert geld op. Hier volgen een aantal tips.

Een van de meest succesvolle promotiemiddelen op het internet is ongetwijfeld de e-nieuwsbrief. Soms wordt dit medium misbruikt, maar meestal is dit een uiterst rendabele manier om je zaak uit te breiden. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van een eigen e-nieuwsbrief?

1. E-nieuwsbrieven hebben de laagste kostprijs per contact.

  • De ontwerp en opmaakkosten zijn heel laag. Ontwerpen kunnen onlineworden gemaakt en goedgekeurd waardoor dit snel en efficiënt gebeurt. Eenmaal een lay-out is ontwikkeld, kosten de volgende uitgaven enkel meer het opmaken van de nieuwe inhoud. Hierdoor is deproductiekost van een nieuwsbrief heel goedkoop.
  • E-nieuwsbrieven worden online klaargemaakt. Ze moeten niet worden gedrukt. Er is dus geen papier of drukwerk nodig. Bovendien moet je nooit overschot van een e-nieuwsbrief weggooien.
  • E-nieuwsbrieven worden ook online verstuurd. Je hoeft geen dragers zoals enveloppen, plastiek folie, enz. aan te kopen. Port- en afhandelingskosten om de zending onder enveloppe te steken of te sorteren ken je ook niet.
  • Deze lage kostprijs en de hoge efficiëntie maakt dat de e-nieuwsbrief het enige reclamemiddel is dat ook rendabel kan worden ingezet bij goedkope artikels of producten met een lage winstmarge.

2. E-nieuwsbrieven zijn het snelste reclamemedium.

  • Doordat de volledige behandeling online gebeurt is er maar heel korte tijd nodig tussen de bestelling van een nieuwsbrief en het verzendklaar hebben ervan. Deze tijd kan nog worden ingekort indien er b.v. vooraf een planning wordt gemaakt over een langere periode.
  • Ook de tijd tussen het versturen van een nieuwsbrief en het ontvangen ervan is heel kort. Via het internet komen je nieuwsberichten overal zeker dezelfde dag nog toe, zelfs aan de andere kant van de wereld. Dit kan heel belangrijk zijn als je wilt reageren op acties van concurrenten, of om last-minute acties te lanceren.
  • Met een e-nieuwsbrief kun je gerichte en gepersonaliseerde mailings versturen. Je kunt je doelgroepen indelen naar b.v. taal, land, gender, interesses, leeftijd of zelfs aankoopprofiel en dan je mailings zo ontwerpen dat deze mensen direct aangesproken worden. Ook hier kan er een standardisatie worden uitgewerkt zodat deze uitsplitsing heel efficiënt gebeurt.
  • Door de lage kostprijs en de snelheid van reageren kun je een e-nieuwsbrief ook gebruiken om vaker korte berichten te sturen. Dit geeft meer het gevoel dat je de mensen “op de hoogte” houdt, eerder dan het gevoel dat je ze stalkt. Vergeet niet dat iedereen graag op de hoogte blijft.

3. E-nieuwsbrieven zorgen voor herhaalde reclame.

  • E-nieuwsbrieven hebben de eigenschap dat ze door de ontvanger heel eenvoudig kunnen worden doorgestuurd aan vrienden, kennissen of gelijkgestemden. Zo kan je boodschap bij heel wat nieuwe contacten terechtkomen zonder dat je ze zelf kent. Hiervoor is het belangrijk dat iedereen zich gemakkelijk kan abonneren op je nieuwsbrief.
  • Door een goede, uitgekiende opmaak van de e-nieuwsbrieven zorg je dat meer mensen je website bezoeken. Dit is belangrijk om je overige producten of diensten onder de aandacht te brengen. Bovendien stijgt het belang van je site hierdoor bij de zoekmachines, zodat je website sneller en gemakkelijker wordt weergegeven.
  • E-nieuwsbrieven zijn ook heel ecologisch, want ze belasten het milieu niet. Er zijn geen residuën van drukprocessen, materiaal of overschot omdat alles online gebeurt.

4. E-nieuwsbrieven versterken het imago van je zaak.

  • Door regelmatig een goede nieuwsbrief uit te geven kweekt je zaak expertise in de ogen van de abonnees. Doordat je onderwerpen met kennis van zaken behandelt, maak je dat weinigen twijfelen aan je vakkennis en professionaliteit. Je krijgt zeker een voetje voor ten opzicht van veel concurrenten.
  • Je blijft ook regelmatig onder de aandacht komen van klanten en potentiële klanten. Van zodra ze een artikel of dienst nodig hebben die jij levert, sta je op de eerste rij om geconctacteerd te worden. Dit is zeker het geval als je b.v. maandelijks een nieuwsbrief uitgeeft.
  • Met een goede nieuwsbrief kun je meer doen dan alleen maar een product of dienst voorstellen. Je geeft watachtergrondinformatie mee, of gebruikstips, of zelfs referenties van andere gebruikers. Dit gebeurt allemaal heel efficiënt en laagdrempelig want je komt met je boodschap direct bij je (toekomstige) klant terecht.
  • Doordat en nieuwsbrief heel snel en eenvoudig wordt doorgestuurd naar nieuwe mensen kan je bestand e-mailadressensnel uitgroeien tot een heel waardevol verkoopsbestand.

Een e-nieuwsbrief is dus een heel efficiënt en rendabel marketinginstrument in deze moderne maatschappij. Toch zijn er niet alleen maar voordelen als je hiermee begint. Denk er ook aan dat het ook werk kost om regelmatig nieuws te brengen. Je moet de basisinformatie schrijven, duidelijke afbeeldingen zoeken, je adressenbestanden up-to-date houden en vooral strikt je eigen planning nakomen. Maar los van deze zaken biedt een e-nieuwsbrief alleen maar voordelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s