Checklist voor een nieuwe website of webshop.

Stap voor stap een website of webshop voorbereiden.

Stap voor stap een website of webshop voorbereiden.

Een nieuwe website of webshop bouwen vergt een grondige en goed gestructureerde aanpak. Dit speelt ook een rol voor de kostprijs. Hoe beter je voorbereiding is, hoe correcter een prijsofferte kan worden berekend en hoe vlotter de realisatie zal zijn. Hier volgt een 5 stappenplan waarbij je aan de hand van vijf concrete vragen een prima voorbereiding maakt.

1) Wie zijn mijn klanten?

Met andere woorden wie koopt mijn producten. Of voor wie produceert of levert mijn bedrijf? Doe ik enkel aan verkoop? Of vormt de na-verkoop ook een belangrijk deel van mijn werk? En de levering van wisselstukken, accessoires of complementaire producten?

Dit zijn een aantal kernvragen om precies te bepalen voor wie jij zaken doet. Want verschillen in de soort doelgroep of van de aard van uw dienstverlening maken dat een gans andere lay-out nodig kan zijn. Consumenten-sites zien er conceptueel anders uit dan B2B sites. En voor hardsellers wordt beslist een andere structuur gehanteerd dan voor informatieve websites.

Denk ook even aan morgen. Indien u reeds voorziet om binnen afzienbare tijd een nieuwe doelgroep aan te boren (nieuwe producten, nieuwe sector of land), voorzie dit nu alvast in het ontwerpen van uw nieuwe website of webshop.

Maar misschien wil je helemaal niets verkopen met je website. Het is best mogelijk dat je enkel wilt informeren of voor jezelf een virtuele folder op het internet zetten. In dit geval zoek je in deze fase het antwoord op de vragen “Wat wil je bereiken met je website?” of gewoon “waarom wil je een website?”.

2) Wie ben ik?

Waar sta ik voor? Van waar kom ik (historiek)? Welke expertises heb ik opgebouwd door de jaren heen? Maar ook wat mogen mijn klanten van mij verwachten? En waarom zouden zij bij mij moeten aankloppen en niet bij mijn concurrenten?

Deze fase is heel belangrijk omdat het enerzijds zorgt voor meer vertrouwen bij je bezoekers en je klanten en anderzijds de voornaamste redenen duidelijk maakt waarom men bij je klant moet worden. Het zet precies ook je sterke punten onder elkaar en geeft de juiste argumenten aan de bezoekers van je website om effectief contact op te nemen.

Kijk ook even verder. Ook externe troeven die niet direct op jezelf of je bedrijf betrekking hebben, spelen mee. Snelheid in levering doordat b.v. een koeriersbedrijf net om de hoek zit, 24/7 online service via een extern callcenter, vlotte bereikbaarheid doordat je aan een uitrit van een belangrijke snelweg ligt of doordat een openbare vervoerhalte net tegenover je ligt, dat telt allemaal mee.

3) Hoe werk ik?

Op welke manier behandel jij aanvragen? Hoe verlopen de betalingen? Kan men je producten zien in een eigen showroom? Kunnen ze worden afgehaald aan een afhaalbalie of worden ze uitsluitend verstuurd? Word er contact opgenomen voor een offerte en na hoeveel tijd gemiddeld? En wat bij problemen?

Niet alles wordt altijd groot geafficheerd op een website of webshop. Maar het is wel van belang dat er aan gedacht is en dat je dit met je webbouwer overloopt. Meestal heeft deze goede tips over wat wel of wat best niet wordt opgenomen op je site. Deze informatie is belangrijk omdat dit de kern uitmaakt voor je verkoopsucces. Wat in deze fase genoteerd wordt, maakt dat je een goed aanbod kunt doen aan mogelijke klanten en maakt dat je zal kunnen geld verdienen met je website of webshop.

4) Hoe zal ik mij promoten?

Blijf ik verder werken met enkel advertenties? Zal ik (binnen afzienbare tijd) een eigen nieuwsbrief versturen? Wil ik mijn acties eerst aan mijn klanten melden via het internet? Wil ik nieuwe klanten aantrekken via het internet? Of denk ik op termijn aan het uitbouwen van een eigen community?

Zeker als het je eerste stappen zijn voor je bedrijf of zaak op het internet is dit een moeilijke rubriek. Niet alleen ken je de mogelijkheden meestal onvoldoende, maar je kunt ook moeilijk inschatten wat de kosten zullen zijn en welke opbrengst je mag verwachten. Maar het is goed om toch even hieraan te denken en de interessantste mogelijkheden met je webadviseur te bespreken. Afhankelijk van wat je denkt te gaan doen, kan het noodzakelijk zijn om bepaalde zaken te voorzien op je website. Een database b.v. of een reclamevenster, enz.

Weet dat online reclame in sé goedkoper is dan traditionele, veel sneller werkt en dat de resultaten steeds perfect meetbaar zijn. Weet ook dat het meestal best is om zowel online als offline reclame te blijven maken. En hou er mee rekening dat ook op het internet enkel volgehouden inspanningen voluit renderen. One shots werken meestal slecht tot niet en zijn in elk geval geen goede basis.

5) Verzamel voldoende documentatie.

Met niets kan je moeilijk een heel mooie website bouwen. Je hebt teksten nodig en foto’s. Je kunt veel tijd winnen indien je ze vooraf klaar maakt. Teksten schrijf je bij voorkeur met een tekstverwerker of met de computer zodat je een file kunt aanleveren. Dat is ook handig voor jezelf want later kun je gewoon vertrekken van deze basistekst en daar de nodige aanpassingen aan doen. Denk b.v. aan het bijwerken van je historiek, of bijwerken van je productenlijst, enz.

Foto’s kun je natuurlijk ook zelf nemen. Met de nieuwe generaties digitale fototoestellen of zelfs GSM’s is dit geen probleem meer. Alhoewel wij dit niet echt aanraden. Meestal kun je via je eigen leveranciers heel gemakkelijk aan CD’s met foto’s geraken of aan digitale folders. Het voordeel hiervan is dat je werkelijk perfecte foto’s zal op je site krijgen, want ze zijn door professionelen gemaakt en tonen de producten in ideale (studio-) omstandigheden. Daar kun je zelf nooit tegenop.

Wil je eigen foto’s nemen, b.v. van een eigen productieproces, je bedrijf of een aantal speciale realisaties, huur dan zelf een professionele fotograaf in. Je maakt best vooraf een vaste prijsafspraak voor het totaal werk en spreekt af dat je, naast de foto’s ook de rechten bekomt op jouw foto’s. Deze werkwijze is veruit te verkiezen omdat je ook heel mooie foto’s op je site krijgt én deze daarenboven nog jaren zal kunnen gebruiken voor eigen folders, promoties, affiches, enz.

Indien je dit vijf stappenplan volgt, zal je zonder twijfel een prima voorbereiding maken voor een nieuwe website of webshop. Het beste maak je deze ganse voorbereiding schriftelijk. Zo zal je snel tegenstrijdigheden opmerken of onvolkomenheden. En het is een prima basis om mee te geven aan je webbouwer als basis voor een correcte prijsofferte.

Maar zelfs al heb je geen tijd om dit op papier zelf uit te werken, dan nog is het goed om vooraf de zaken onder elkaar te zetten waar jij aan denkt en om deze checklist samen met je webbouwer te overlopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s